Tips voor het bestrijden van buxusmotten (zonder gif)
Met belangstelling heb ik zondag geluisterd naar het item over een mogelijke relatie tussen sterfte van koolmeesjes en de al dan niet mogelijke oorzaak: rupsen van de buxusmot die getroffen werden door bestrijdingsmiddelen.
Ik heb in mijn tuin een experiment gedaan. Omdat ik weken geleden hier (voor het eerst) de Buxusmot zag vliegen, heb ik mijn haagje bedekt met zeer fijnmazig nylon "horrengaas" (te koop in bouwmarkten en winkels) in de hoop de vlinders tegen te houden. Toch hield die versperring ze niet tegen, telkens zagen ze wel een gaatje of een spleetje waardoor ze toch binnen de buxushaag konden komen. Vanwege het horrengaas konden ze niet goed weer wegkomen, waardoor ik ze goed kon tellen. Bij de 50 stuks motten die ik had gezien in mijn buxus, ben ik maar gestopt met tellen. Ik heb toen de penetrante geur-toiletblokken gekocht en verspreid in de haag gehangen. Uitgaande van de veronderstelling dat ik wellicht het proces van feromoonuitwisseling van man en vrouw Buxusmot op die manier zou kunnen verstoren en er zo geen paring tot stand zou komen. Het lijkt gewerkt te hebben want de laatste dagen heb ik geen mot meer gezien en mijn buxushaag vertoont geen spoor van rupsenvraat, geen rups is er te vinden.
Wellicht kunt u deze tip aan de luisteraars van Vroege Vogels doorgeven; immers: hoe minder nare bestrijdingsmiddelen gebruikt worden, des te beter.
Met vriendelijke groet,
Tineke,
———
Heb je ook een tip voor het bestrijden van buxusmotten zonder het gebruik van gif? Of een manier die niet werkte? Laat onze bezoekers dan weten via een reactie hieronder.
Luister hier naar het interview van zondag 2 september 2018 over de mezensterfte en het gebruik van illegale bestrijdingsmiddelen.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (10)
misschien te lang gewacht? Bij mij werkte het gelukkig wel, roundup of niet (wel cynisch).
ach ja best leuk bedacht maar 1 testje zegt nog niks.
ik had 2 grote bloempotten met buxes maar inmiddels moeten weggooien want niet meer te redden.
gelukkig lees je veel er over dat mensen het beste voor hebben met hun tuin en wat er in leeft dus niet zomaar Roundup o.i.d. gebruiken, dat schaadt meer dan je lief is.
ik heb ook overigens nog best vaak veel kool/pimpelmeezen in de tuin.
ik ben inmiddels bij Pet`s Place in Leusden geweest en heb daar het lavameel gekocht. Zo hoor je nog eens wat op de wandelingen met de hond.
gr. ineke
Had ik eerder moeten weten. Ik wil ook niet beginnen met chemische bestrijding van de mot en rups. Heb inmiddels de meeste buxus verwijderd. Zal bij de rest het advies van Tineke opvolgen. Bedankt Tineke !
Groetjes, Erna
mijn buxussen hadden het gered, dacht ik. Niet dus. Ik hoorde een idee om lavameel te gebruiken? Maar hoe kom ik daar aan?
gr. Ineke
Onze buxus planten deden het tot een maand geleden ondanks de vele buxus motten het goed. Mussen en mezen aten de rupsen en hadden daar een feestmaal. Maar opeens zijn de vogels daarmee gestopt en nu is het merendeel van de buxus kaal gegeten.
Gr. Ingrid
Nu de foto nog, die wilde niet mee:
Ingrid ik snap je gedachtegang maar je kunt gerust zijn: doordat de geurblokjes midden in de buxus hangen, wordt de chemische stof niet of nauwelijks verspreid. Zie bijgevoegde foto van het blok dat ik er uit gehaald heb nu ik geen vlinders meer zie. Het heeft er een paar weken in gehangen. Bovendien kun je dat voorkomen door over de bovenkant van de haag een strookje plastic o.i.d. te leggen. En het hangt natuurlijk ook af van de omstandigheid of het veel of weinig regent in zo'n periode. De buxusmot leeft 8 tot hooguit 12 dagen en een generatie leeft ongeveer 4 weken. Een tweede generatie volgt/overlapt de eerste. Het gaat dus om een beperkte periode. Voor wie erg gehecht is aan zijn haagje is dit een prima methode lijkt me. Natuurlijk is het dat niet als je heel veel haaglengte heb maar ik ben blij dat het me gelukt is mijn haagje schadevrij en zonder nare middelen door een rupsenperiode te krijgen.
Groet, Tineke