vanmiddag aangetroffen op brandnetel bij de Reeuwijkse Plassen; mbv Tirion "Nieuwe Insektengids" kom ik (heel misschien) uit op T. nobilitata [blz. 202/203].
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Ik ben het met Jeanette eens dat dit waarschijnlijk een kleine Rouwvlieg / Bibio lanigerus is, een muggensoort die je in de lentezon veel op vegetatie ziet. Lijkt ook erg op zgn. Maartse vlieg / Bibio Marci, die idd niet het geel in pootjes heeft. Zag zelf vele Bibiospec./rouwvliegjes op Hondstand langs fietspad in Tilburg. Zie foto, Gr. Ingrid
tjerknawijn
Al doende sla je de plank soms mis! Maar leerzaam is dat wel.
Bedankt voor de verbetering, Jeanette. Ik zal deze vlieg invoeren op waarneming.nl
jeanette
Het is geen Viltvlieg, Tjerk...maar een van de soorten bibionidae/zwarte vliegen...en deze staat niet in genoemde gids..
Gezien het geel in de poten zou ik gaan voor de Kleine rouwvlieg - Bibio lanigerus. Deze soort zie ik hier nu ook heel veel.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Al doende sla je de plank soms mis! Maar leerzaam is dat wel.
Bedankt voor de verbetering, Jeanette. Ik zal deze vlieg invoeren op waarneming.nl
Het is geen Viltvlieg, Tjerk...maar een van de soorten bibionidae/zwarte vliegen...en deze staat niet in genoemde gids..
Gezien het geel in de poten zou ik gaan voor de Kleine rouwvlieg - Bibio lanigerus. Deze soort zie ik hier nu ook heel veel.
en hier de laatste
voor de duidelijkheid plaats ik nog twee foto's