Nou vond ik de talrijk aanwezige kevertjes op de aangewaaide wilde peen zo leuk, maar ik las dat je ze niet in huis moet krijgen.
Ik heb overal vloerbedekking in huis en zou het niet fijn vinden als dat eraan gaat.
Moet ik de peen dan maar verwijderen of is dat risico verwaarloosbaar?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Heb hem inderdaad laten staan Jeanette. Er zaten, buiten de talrijke kevertjes, ook nog heel veel andere insecten op. En er zitten wel meer dan 80 bloemknoppen/knopjes in die ene plant. Nu nagenoeg uitgebloeid, maar wordt nog steeds bezocht.
Bedankt voor je reacties.
Persoonlijk zou ik er helemaal niet bang voor zijn en ik laat ze hier lekker in de tuin op de bloemen zitten. Nog nooit problemen gehad.
Dank je wel Jeanette.
Ik had al gelezen dat ik voor de kevertjes niet bang hoef te zijn, maar dat de larven schade aan kunnen richten.
Maar kevertjes leggen eitjes en ik vroeg me daarom af of ik de peen dan maar moest verwijderen.
Op waarneming herkennen ze mijn gebruikersnaam niet meer. Het is misschien al te lang geleden dat ik er gebruik van gemaakt heb.
Zal het later nog eens proberen met een nieuwe registratie.
In de familie spekkevertjes ( Anthrenus) komen verschillende soorten voor.
Dit staat als info op waarneming bij de Gewone tapijtkever-Anthrenis verbasci.
De Nederlandse namen voor de spekkevers zorgen voor enige verwarring, met name omdat de naam "Museumkever" door sommige auteurs niet alleen voor Anthrenus museorum gebruikt is, maar bij tijd en wijle ook voor Anthrenus verbasci. Ook de naam "Tapijtkever" wordt niet eenduidig toegepast. Wees hierop alert en geef bij het gebruik van een Nederlandse naam ook altijd de wetenschappelijke naam erbij , zodat voor iedereen duidelijk is welke soort bedoeld wordt.
Op waarneming.nl zie je allerlei kevertjes als Tapijtkever geplaatst, maar geen enkele is goedgekeurd ,op 2 waarnemingen uit 2007 en 2009 na.
Zelf heb ik dezelfde kevertjes die jij fotografeerde ook veel op de planten gezien. Ze zijn heel moeilijk op naam te brengen en worden niet/nauwelijks goedgekeurd.
Voor de kevertjes hoef je niet bang te zijn; die leven van nectar of stuifmeel. De larven kunnen een probleem vormen als je die in huis zou vinden.
Hier ook nog wat info.
Je zou het eens na kunnen vragen op het keverforum van waarneming.nl. Wel eerst inloggen.