Sprinkhaan: nimf, ten prooi, ziek of...??
Deze foto is van vanochtend en ik zie er nu duidelijk een sprinkhaan in maar wat is ermee aan de hand?
Twee weken geleden maakte ik op dezelfde plek ook foto’s, volgens mij van hetzelfde diertje maar toen leek het vooral een lege huls en was er nog nauwelijks een sprinkhaan in te herkennen. Ik dacht toen in elk geval niet dat er (nog) leven in zat. Maar als het wel hetzelfde beestje is dan is ie ondertussen toch overtuigend gegroeid.
Toeval?
Of is dit inderdaad het groeistadium van een sprinkhaan? En zo ja, gezond of geparasiteerd?
Twee weken geleden maakte ik op dezelfde plek ook foto’s, volgens mij van hetzelfde diertje maar toen leek het vooral een lege huls en was er nog nauwelijks een sprinkhaan in te herkennen. Ik dacht toen in elk geval niet dat er (nog) leven in zat. Maar als het wel hetzelfde beestje is dan is ie ondertussen toch overtuigend gegroeid.
Toeval?
Of is dit inderdaad het groeistadium van een sprinkhaan? En zo ja, gezond of geparasiteerd?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Hartelijk dank @Jeanette voor je reactie. Ik heb de foto’s van Entomophthera op waarneming.nl bekeken en een aantal daarvan waren zeer vergelijkbaar met die van mij! De sprinkhaan van 05 augustus en die van 18 augustus op exact dezelfde plek zijn dus toch twee verschillende individuen.
Ik zag zelfs dat er vorig jaar ook al een melding met foto was op precies dezelfde plek!
Gek genoeg herkende waarneming.nl het fenomeen niet vanaf mijn foto’s…
Maar het raadsel is opgelost. Hartelijk dank!
Drie keer dezelfde foto, Arjenne? Maakt verder niet uit; zal wel met de buitengewoon slechte en knullige techniek van deze site te maken hebben.
Al voor voor de laatste plaatsing van de foto had ik een reactie geplaatst.
Die witte schimmel die je op de sprinkhaan ziet, doet me gelijk denken aan wat je bij vliegen kunt aantreffen, en wat wordt veroorzaakt door Entomophthora muscae.
De wetenschappelijke naam Entomophthora betekent letterlijk 'Insectendoder'. Iedere soort uit het geslacht Entomophthora is aangepast aan zijn eigen gastheer.
Het lijkt me dat dit bij dit vrouwtje sprinkhaan ook het geval is en het beestje gedood is door de aan sprinkhanen gebonden schimmel Entomophthora gryllii.
Voor een deel is het achterlijf al niet meer intact.
Hier kun je er meer over lezen.