slakjes in vijver
Sinds 1 jaar heb ik in mijn kleine tuinvijver heel veel kleine huissakjes ;1 cm en kleiner.
ze doen zich te goed aan de bladeren van waterlelies.
Ik hoopte dat ze door de vorst verdween zouden zijn..helaas ik heb er weer gespot.
Weet het forum misschien een remedie? Gaarne zie ik Uw advies tegemoet
m.v.g. .Gerda Dijkhuizen Poort
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Dat zullen vermoedelijk kleine Poelslakjes zijn; niet goed te zien op de foto. Die slakjes even vooral de algen van de bladeren en ruimen dode bladeren en beestjes op. Ze zorgen dus voor een betere waterkwaliteit.
Zitten er nu al nieuwe bladeren in de waterlelie? Hier zie ik ik ze nu nog nauwelijks. In een nieuw vijvertje kan het even duren voordat er een goed ecologisch evenwicht is ontstaan. Destijds heb ik uit een schone sloot in de buurt een emmer water gehaald om zo wat micro-organismen aan te brengen.
Stel dat er echt een teveel aan slakjes zou zijn, dan kun je er wat weg vangen en naar een sloot of plas in de buurt brengen. Of aan de natuur overlaten....
Maar wat is er erg aan dat er van bladeren wordt gegeten? Er zijn ook andere beestjes die dat kunnen doen, zoals bijv. waterleliekevers. Het is alleen maar boeiend om te zien wat er zoal op het water afkomt.
Het is wel belangrijk dat er voldoende licht en zon in het water kan doordringen, dus op een goede plek is aangelegd en niet te vol met planten staat. Voor vogels iet het interessant als er een mogelijkheid is om er te kunnen baden.
Hier, hier, en hier wat links met tips en verder vooral genieten van alles wat er op het vijvertje afkomt.