Schadelijk
Dit keer een antwoord aan Jeanette.
De kever heb ik helaas niet meer.
Had al behoorlijk aan een van mijn planten gevreten ;-(
Ik was al een paar dagen op zoek naar de dader maar die zat vanochtend vroeg
dus op het randje van de binnenpot v.e kamerplant en heb ik betrapt !
Maakte geen aanstalten om weg te vliegen en dat klopt dus met de beschrijving op
Wikipedia omdat deze kever niet kan vliegen.
Vorig jaar om dezelfde tijd heb ik een soortgelijke kever op mijn balkon gevonden en
ook die heb ik toen op de foto gezet.
De latijnse naam heb ik er niet bijgezet maar staat wel genoemd op de site waar ik de aanvullende tekst vandaan heb.
Die kan ik alsnog toevoegen als ik zekerheid heb over de soort.
Alle genoemde tuinplanten groeien hier in de buurt, behalve Taxus maar ik heb het
vermoeden dat er eitjes in de potgrond hebben gezeten .
Ik voeg de andere foto ook toe.
Hoop dat je er iets aan hebt, Jeanette.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (10)
Bedankt Helga! goed om er bij te hebben.
Jeeanette,
Hierbij een foto van de desbetreffende, aangevreten plant.
Het is een groen blad en het heeft nog nooit gebloeid.
Geen idee wat het is.
Hgr. Helga
Jullie zijn GOUD waard !!!
Zal morgen de planten erop zetten.
Hgr. en fijne avond.
hahahaha Helga..., dat is Arp!..die gaat tot het gaatje....
Ja, zet hem maar weg onder Otiorhynchus cf. pseudonothus.
Als je nog een foto van de plant hebt: welkom. Alle info is nuttig ook voor toekomstige onderzoeken naar deze kever.
Wow, dat is niet niks !
Jammer genoeg gaat dit mijn pet te boven .
Kan ik uit dit verhaal concluderen dat de Latijnse naam voor dit vraatzuchtige kevertje moet zijn : Otiorhynchus cf. pseudonothus.?
En is er nog belangstelling voor foto's van het kamerplantje, Jeanette ?
Ik lees het graag.
Allen bedankt.
Hgr. Helga
Vergeten om de PDFjes te linken:
Heijerman, Th, L. Moraal, J. Burgers & L. de Goffau (2003) Otiorhynchus apenninus, een nieuwe snuitkever voor Nederland (Coleoptera: Curculionidae). - Nederlandse Faunistische Mededelingen, vol.19, pp.41-48. [PDF]
Heijerman, Th. & S. Hellingman (2008) Otiorhynchus armadillo, een nieuwe invasieve snuitkever, gevestigd in Nederland (Coleoptera: Curculionidae). - Nederlandse Faunistische Mededelingen, vol.29, pp.37-48. [PDF]
Magnano, Luigi; Heijerman, Theodoor; Germann, Christoph (2008) On the species status of Otiorhynchus armadillo (Rossi, 1792) and Otiorhynchus salicicola Heyden, 1908 (Coleoptera, Curculionidae, Entimini). - Mitteilungen der Schweizerischen Entomologischen Gesellschaft, vol.81, pp.155–163. [@RG]
Hallo samen,
Jeanette vroeg me om hier even naar te kijken. Nou ben ik beslist niet "handig" met Lapsnuittorren, maar uiteraard heeft Jeanette goed gezien dat het geen Otiorhynchus sulcatus is (zie haar opmerking in de fotogalerij).
Zelf zou ik voor deze inschatten dat'ie in de hoek van O. armadillo, danwel O. apenninus c.q. salicicola moet zitten. En dan wordt het een beetje onoverzichtelijk. Theodoor Heijerman heeft in 2003 O. apenninus als nieuwe soort voor Nederland gemeld. In 2008 kwam daar O. armadillo als nieuwe nieuwe bij, met de opmerking dat apenninus vanaf dat ogenblik als salicicola gevoerd zou moeten worden, gebaseerd op een wat diepgravender artikel van Magnano et al. (2008) waar Theodoor ook aan meewerkte.
Het bleek dat beide soorten bestaan uit diverse populaties met dusdanige verschillen tussen die populaties dat ze historisch talloze malen als nieuwe soorten beschreven zijn en evenzovele malen door diverse auteurs door elkaar zijn gehusseld, gesynoniemiseerd, weer in here hersteld, hernoemd etc. etc. (zie artikel van Magnano et al.).
Blijft over dat Theodoor dus wel in 2003 salicicola voor Nederland op de kaart heeft gezet (als apenninus destijds) en in 2008 armadillo, maar als ik nu op het soortenregister kijk zie ik geen spoor van salicicola of apenninus. Wat er wel tussen staat is Otiorhynchus pseudonothus en die was in het artikel van Magnano gesynoniemiseerd met salicicola (aka. apenninus).
Even achter mijn oor krabbend lijkt het inderdaad logisch dat de geldige naam dan Otiorhynchus pseudonothus zou moeten zijn. Otiorhynchus salicicola Heyden, 1908 was origineel beschreven in 1858 door Stierlin als Otiorhynchus salicis, maar de naam salicis was al bezet door een andere snuitkever ( Curculio salicis Ström, 1788) en dus publiceerde Heyden (in 1908) de naam salicicola als vervanging hiervoor. Maar Otiorhynchus pseudonothus Apfelbeck, 1897 is dan ouder dan die naam, dus als ze synoniem zijn moet die als geldige naam genomen worden (tenzij die naam heeeel lang niet gebruikt is geweest en ten behoeve van de stabiliteit de naam salicicola dan gehandhaafd mag worden). Kennelijk is in de Palearctische Catalogus de beslissing genomen dat dit niet aan de hand was en heet de kever nu dus Otiorhynchus pseudonothus. Dat kan ik niet precies nakijken, want ik heb het betreffende deel van de catalogus niet, maar ik zal binnenkort nog eens navragen bij Theodoor.
Aan hand van de geplaatste foto's zou ik inschatten dat de getoonde kever eerder pseudonothus zal zijn dan aramdillo, maar gezien alle historische verwarring (o.a. omdat ze zoveel op elkaar lijken!) moet ik van dergelijke foto's wel een dikke slag om de arm houden. Theoretisch zou het ook nog mogelijk zijn dat het weer een nieuw geïmporteerde soort betreft, dus puntje bij paaltje zou je altijd een handjevol exemplaren moeten verzamelen, onder een microscoop bekijken en desnoods uit elkaar peuteren om het zeker te weten.
Wat mij betreft dus Otiorhynchus cf. pseudonothus.
Met vriendelijke groet,
Arp
Doe maar, Helga. Des te meer info, des te beter er de juiste naam op te plakken is.
Nog een foto van de kever.
De naam v/d plant ken ik niet maar ik kan er evt. wel een foto van maken en plaatsen als je dat wilt.
Hgr. Helga