Rups
Dag allen,
Vandaag zag ik een opmerkelijke rupsensoort en na wat te zitten determineren bleken het de rupsen van de sint-jacobsvlinder te zijn. Ik heb me verdiept in de soort, maar ik zit nog steeds met een punt waarbij ik twijfel. Op sommige sites staat dat ze ondergronds overwinteren als pop en op andere staat dat ze dat onderin bij een stengel van een plant doen. Wie zou mij hiermee kunnen helpen ?
Vandaag zag ik een opmerkelijke rupsensoort en na wat te zitten determineren bleken het de rupsen van de sint-jacobsvlinder te zijn. Ik heb me verdiept in de soort, maar ik zit nog steeds met een punt waarbij ik twijfel. Op sommige sites staat dat ze ondergronds overwinteren als pop en op andere staat dat ze dat onderin bij een stengel van een plant doen. Wie zou mij hiermee kunnen helpen ?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Ja ik ben over naar het laatste jaar. Hopelijk haal ik mijn eindexamen en rond ik Havo 5 goed af. :)
Klopt het waren geel/zwarte zebrarupsen en ze waren al best groot. Ik schat zo'n centimeter of 4-5. Is wel een hele aparte soort naar mijn mening. Ze zijn echt prachtig en blijven ook zo als vlinder. Ah, dus ze verblijven onder de grond als cocon, bedankt.
Waren dat geel/zwarte(zebra)rupsen op een geel bloeiende plant- het Jakobskruiskruid?
Ze kunnen daar massaal op voorkomen en vreten dan de plant soms helemaal kaal, en er alleen nog een kale stengel overblijft. Er komen prachtige vlinders uit, die je nu nog wel kunt vinden, rood/zwartgroen gekleurd.
Deze soort overwintert als pop in een losse cocon in de grond.
Zelf heb ik de planten hier in de tuin en heb het hele proces kunnen volgen. De eitjes worden aan de onderkant van het blad -vrij dicht bij de grond- van het Jacobskruiskruid afgezet en tijdens de ontwikkeling daarvan, zie je de eitjes wat verkleuren. Als ze wat donkerder worden staan ze op uitkomen en kun je daaruit piepkleine rupsjes vinden. De vreten zich al heel snel groter.
De rupsen hebben waarschuwingskleuren ( zwart/geel)en zijn voorzien van haren . Doordat ze de gifstoffen uit de plant opslaan, zijn ze later als vlinder oneetbaar.
Het loont de moeite om eens een poosje bij het Jakobskruiskruid stil te staan ; dan kun je zien wat een geweldige insectenplant dat is.
Hieronder zet ik een paar links, voor meer informatie over de vlinder en de plant. Leuk dat je zo geinteresseerd bent in de natuur.
Gaat het goed op school?
http://www.vlindernet.nl/vlindersoort.php?vlinderid=491&vq=jacobsvlinder
http://www.jakobskruiskruid.com/feiten-of-fabels1