roep van de grutto
Ik heb een geluidsopname van een grutto gehoord waarin het dier ruim een minuut zonder onderbreking roept. Hoe doet-ie dat, ik bedoel, zonder tussendoor een keer adem te halen? Heel grote longen?
Ik heb een geluidsopname van een grutto gehoord waarin het dier ruim een minuut zonder onderbreking roept. Hoe doet-ie dat, ik bedoel, zonder tussendoor een keer adem te halen? Heel grote longen?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
De ademhaling bij vogels zit anders in elkaar dan bij bijv. zoogdieren; vogels hebben naast longen ook 9 ( 5 voorste en 4 achterste) luchtzakken. Bij ademhaling worden de longen niet groter, de luchtzakken om de longen heen wel.
De lucht wordt door luchtzakken en kleppen door de longen gepompt met een aparte ingang en uitgang. Zo is er geen vermenging van zuurstofarme gebruikte en zuurstofrijke ongebruikte lucht tijdens de gaswisseling. Die luchtzakken werken als een soort blaasgalg , waardoor er steeds lucht met veel zuurstof langs de bloedvaatjes in de longen stroomt. Daardoor ontstaat een continue stroom van zuurstofrijke lucht door de longen.
Hier , hier en hier is er meer over te lezen.