prachtig wespenwerk maar ...
Vanmiddag vloog, toen ik de schuur inliep, een wesp naar binnen. Nieuwsgierig keek ik, waar het beestje heen vloog. Aan het plafond hing een wespennest in wording waaraan het insect verder ging werken.
Prachtig om te zien hoe zoiets gemaakt wordt!
Ik vraag me af, of ik het beestje zijn gang moet laten gaan. Komt er straks een groot wespennest tevoorschijn? Lijkt me in een fietsenschuur niet zo handig. Maar ik zou het aan de andere kant jammer vinden zoiets prachtigs te vernietigen.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (11)
Blijkbaar voor veel mensen moeilijk Tjerk; ik volgde het daar maar zag ook geen adequate reacties. Dan maar het zekere voor het onzekere nemen, in de hoop dat ze op een voor jullie veiliger en betere plek opnieuw met de bouw beginnen.
Zojuist toch maar voor de zekerheid het begin van het wespennest verwijderd. Om bij de fietsen te komen zouden we er iedere keer onderdoor moeten lopen en zo hoog is de schuur niet. Jammer vind ik het wel.
Tot nu toe geen bruikbare reactie op wespenforum waarneming.nl.
@Superpip: geen last gehad van de (grote aantallen?) wespen?
Heb vanmiddag mijn probleem op het wespenforum van waarneming.nl geplaatst.
Mocht ik een reactie krijgen, dan laat ik dat hier weten.
Daar heb ik ook gekeken en de Gewone wesp lijkt er inderdaad veel op, maar de foto is niet echt duidelijk en je moet op nog een paar details letten als ik de info op onderstaande site lees.
Albert de Wilde heeft schitterende foto´s en heel veel informatie op zijn site en is ook actief op het wespenforum van waarneming.nl;. Daarom adviseerde ik om het daar even na te vragen zodat je een betrouwbaar antwoord van kenners krijgt die ook wel kunnen aangeven hoe het beste te handelen.
De Rode wesp is het volgens mij niet; die bouwt het nest in holen en kuilen.
Mijn insectenboek (Thieme) van Michael Chinery vertoont de tekening op de clypeus (op de voorzijde van de kop) van verschillende wespen: de vorm van een ankertje bij die van Tjerk. Dan kom ik op de Gewone wesp, Vespula vulgaris, of misschien de Rode wesp, Vespula rufa.
Daar kom ik ook niet juit Tjerk; de tekening op de rug van de wesp is niet te zien, de kleur van de voelers niet.
Lijkt mij het beste als je de vraag even op het wespenforum van wrn.nl stelt; daar kunnen ze je hopelijk verder helpen en goed adviseren.
Hoe dan ook zijn wespennestjes kunstwerkjes!