platbuik (bruin)
toen ik gisteren op de hond stond te wachten ging een groot insect mijn neus voorbij(bijna dan); ik dacht aan een hoornaar maar heb hem goed bekeken toen hij op een blad weegbree zat, en later thuis in mijn veldgids gekeken; bleek een platbuik te zijn, een bruine .Wat een prachtig dier, helaas geen camera bij me.
Maar iemand heeft vast wel een foto, Jeanet?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Bij uitgekleurde vrouwtjes is het oranje verkleurd naar bruin, terwijl de gele zomen zichtbaar blijven. En dan wat meer afsteken.....
Een hond brengt je naar buiten, geeft ritme aan je dag...en Rudi Carel zong het vroeger al: wie laat wie nu uit......
dat is hem/haar, dank je wel. Het exemplaar wat ik zag was bruiner en de gele vlekjes aan weerszijden van het lijfje tekenden meer af. En aan de kant van een vijver. Ben blij dat ik een redelijk oude hond heb (13) die houdt van snuffelen en zo zie je nog eens wat.
Ja, Libellen zijn zeker mooie beestjes! Het zou eventueel ook nog een Viervlek of Gewone oeverlibel geweest kunnen zijn. Drie soorten die geel (kunnen ) zijn en nu vliegen, maar laten we er maar vanuit gaan dat je hem goed hebt gezien, deze Platbuik - Libelula depressa. In eerste instantie zien man en vrouw geel, later wordt het mannetje blauw en blijft het vrouwtje geel.
Hier nog een filmpje.