Een vriend van mij was onlangs in Polen en fotografeerde dit plantje. Het is een alpiene plant, maar we vinden nergens de naam. Iemand een idee? Helaas is het fotootje nogal klein.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Nog eens op internet gekeken en zie dat als ik op wit nieskruid google ik foto's van witte helleboris tegenkwam. Als ik op nieswortel google kom ik een plant tegen die verwant is aan de helleboris (veratrum album) en zie ik een plant met bloemen die wel veel meer op de foto uit Polen lijken.
Tja, zou dus kunnen..........
Sorry voor het scheppen van de verwarring!
Groet, Minke.
rijswijk
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag ook wat gegoogled op bergplanten, rotsplanten, alpine planten etc. en kon niet echt wat vergelijkbaars vinden. Kwam ook het wit nieskruid(wortel) tegen, maar niet aan gedacht omdat de foto je aan een heel ander soort, klein, plantje doet denken. Maar dat kan optisch (foto)bedrog zijn......
Net foto's van wit nieskruid(wortel) bekeken: dan zie ik echt heel wat anders, geen Helleboris. Ronde bloembladen ipv wat puntige, veel meeldraden ipv. Uitgesproken wit ipv geel/groen.
Ik geloof het niet, of moet ik toch weer eens naar Pearl, Hans Anders oid?
Groet, Minke.
herman744
Ik ben er zojuist zelf ook uitgekomen. Het is Witte nieswortel. Ik heb wat zitten klikken op de planten die genoemd werden op de pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Endemische_plant_uit_de_Alpen en toen kwam hij te voorschijn. Had hem alleen eerder niet goed bekeken, omdat hij zo groot is. Wordt veel groter dan mijn vriend doorgaf. Bedankt voor het meedenken
ivn-er
De bloemen doen me sterk denken aan wit nieskruid dat ik in Vorarlberg regelmatig in de bergen gezien heb. Kijk hier maar eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_nieswortel Gr. Dick
herman744
Hallo Jeanette,
Hieronder de info die ik gekregen heb. Geen extra foto's helaas.
Vindplaats Poolse Bieszczady bergweides op 800 - 1300 meter
laagblijvende / kruipende plant
1 stengel met meerdere bloemen
herman744
Meer foto's heb ik niet Jeanette, maar ik zal hem vragen of hij er meer heeft. Zal wel even duren vermoed ik, als hij ze al heeft.
jeanette
Is er ook een foto van hele plant Herman?. Hoe groot, wat voor blad, wat voor biotoop?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Tja, zou dus kunnen..........
Sorry voor het scheppen van de verwarring!
Groet, Minke.
Ik heb vandaag ook wat gegoogled op bergplanten, rotsplanten, alpine planten etc. en kon niet echt wat vergelijkbaars vinden. Kwam ook het wit nieskruid(wortel) tegen, maar niet aan gedacht omdat de foto je aan een heel ander soort, klein, plantje doet denken. Maar dat kan optisch (foto)bedrog zijn......
Net foto's van wit nieskruid(wortel) bekeken: dan zie ik echt heel wat anders, geen Helleboris. Ronde bloembladen ipv wat puntige, veel meeldraden ipv. Uitgesproken wit ipv geel/groen.
Ik geloof het niet, of moet ik toch weer eens naar Pearl, Hans Anders oid?
Groet, Minke.
Hieronder de info die ik gekregen heb. Geen extra foto's helaas.
Vindplaats Poolse Bieszczady bergweides op 800 - 1300 meter
laagblijvende / kruipende plant
1 stengel met meerdere bloemen