Hoi,

Bij ons woonschip zit ieder jaar een Meerkoet op een prachtig nest te broeden. Er wordt ook de hele dag door aan ver- en uitgebouwd. Resultaat is een groot stevig nest van riet wat met ogenschijnlijk gemak golfslag en stroming kan weerstaan.

Dit in tegenstelling tot "onze" Fuut... Ieder jaar presteert hij het om met een hoop heisa en gedoe een net zo knappe dame aan de haak te slaan maar zijn nestbouw kwaliteiten laten zeer te wensen over. Resultaat is vaak dat als er al een ei komt, het half in het water ligt en het dus niet uitkomt

Graag zou ik iets voor deze Fuut doen want ik vrees voor zijn reputatie als geschikte man van het huis. Er is riet genoeg, en waterplanten ook. Zou het afschrikken wanneer ik stiekem een plankje onder het "nest" stop zodat het beter blijft drijven (dit zal wat vaardigheden mijnerzijds vragen want het nest ligt natuurlijk perfect in het midden van de schepen en de wal). Ik heb ook al eens extra rietstengels zijn kant op gegooid ter aanmoediging maar de hint werd niet opgepikt.

Of moet ik het dan toch maar laten en hopen dat deze prachtige Fuut een eenzaam leven tegemoet gaat? Overigens bivakkeert hij nu nachts drijvend naast de villa van de Meerkoet. Ik hoopte ter inspiratie maar tot op heden geen resultaat.