Rode paardenkastanje groeit uit tot boom met een maximale hoogte van ± 20 m. Ze bloeit later dan witte paardenkastanje, omstreeks half mei. Rode paardenkastanje lijkt sterk op witte paardenkastanje, maar er zijn enkele verschillen.
Rode paardenkastanje groeit langzamer en wordt minder hoog (15–20 m).
De vruchten van rode paardenkastanje zijn niet of slechts licht stekelig. Elke bolster bevat twee tot drie dofbruine, kleine kastanjes.
De knoppen van rode paardenkastanje zijn niet kleverig.
Het breedste punt van het blad van rode paardenkastanje ligt op de helft van de bladlengte. Bij witte paardenkastanje is dit op twee derde.
De een- of tweeslachtige bloemen zijn roze tot rood en vormen rechtopstaande trossen van 10–20 cm lang en zitten aan de buitenkant van de boom.
Groetjes, Annemie
natuuramv-vv
Dag Hanneke,
Met alleen een foto van (mogelijk variabele) vruchten is het moeilijk determineren. Heb je ook een foto van de bladeren, takken, algemeen aanzicht?
Daarmee raak je mogelijk ook verder bij Obsidentify.
Ik merk dat er vele kruisingen zijn. Uitsluitsel is mogelijk moeilijk te geven.
Bij zo'n zoektocht leer je vaak veel bij. Er is rode pavia, gele pavia, en kruisingen met wilde kastanje. Ik blijf mee speuren. Laat je het weten wanneer je meer nieuws hebt?
Groetjes,
Annemie
hannitsko
Annemie, Allereerst bedankt voor je antwoord.
Het is wel een samengesteld blad, maar anders.
Ik dacht eerst nog aan een dwergkastanje, maar die is het ook niet.
Bij de rode paardenkastanje zag ik toch andere vruchten.
Ik nog eens kijken waar ik de rode weet te staan.
Behoorlijk ingewikkeld is dit.
groet, Hanneke
natuuramv-vv
Oeps, mijn eerdere reactie lijkt verdwenen. Dan nog maar eens.
Ik denk dat dit de vruchten zijn van een rode paardenkastanje (Aesculus carnea).
In een andere context vernam ik ooit dat de rode paardenkastanje voortkomt uit een kruising met de rode pavia (Aesculus pavia) die gladde vruchten (bolsters) heeft.
Zoekend op het internet naar foto's van de vruchten van de rode paardenkastanje trof ik een grote variatie aan meer en minder stekelige bolsters, waaronder ook de 'versie' op jouw foto.
Het is niet zo goed te zien, maar op jouw foto meen ik ook het samengestelde blad van een paardenkastanje te herkennen.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Je spreekt over een andere bladvorm. Misschien helpt het volgende je verder?
Bij Wikipedia vond ik volgende info over vruchten en bladvorm van de rode paardenkastanje (verschil met witte paardenkastanje) :
Rode paardenkastanje (Aesculus ×carnea) is een nothospecies uit het geslacht paardenkastanje (Aesculus). Het betreft een hybride tussen witte paardenkastanje (Aesculus hippocastanum) en rode pavia (Aesculus pavia) uit Noord-Amerika. Rode paardenkastanje wordt in Europa veel aangeplant als sierplant in parken en tuinen.
BeschrijvingRode paardenkastanje groeit uit tot boom met een maximale hoogte van ± 20 m. Ze bloeit later dan witte paardenkastanje, omstreeks half mei. Rode paardenkastanje lijkt sterk op witte paardenkastanje, maar er zijn enkele verschillen.
De een- of tweeslachtige bloemen zijn roze tot rood en vormen rechtopstaande trossen van 10–20 cm lang en zitten aan de buitenkant van de boom.
Groetjes, Annemie
Dag Hanneke,
Met alleen een foto van (mogelijk variabele) vruchten is het moeilijk determineren. Heb je ook een foto van de bladeren, takken, algemeen aanzicht?
Daarmee raak je mogelijk ook verder bij Obsidentify.
Ik merk dat er vele kruisingen zijn. Uitsluitsel is mogelijk moeilijk te geven.
Bij zo'n zoektocht leer je vaak veel bij. Er is rode pavia, gele pavia, en kruisingen met wilde kastanje. Ik blijf mee speuren. Laat je het weten wanneer je meer nieuws hebt?
Groetjes,
Annemie
Annemie, Allereerst bedankt voor je antwoord.
Het is wel een samengesteld blad, maar anders.
Ik dacht eerst nog aan een dwergkastanje, maar die is het ook niet.
Bij de rode paardenkastanje zag ik toch andere vruchten.
Ik nog eens kijken waar ik de rode weet te staan.
Behoorlijk ingewikkeld is dit.
groet, Hanneke
Oeps, mijn eerdere reactie lijkt verdwenen. Dan nog maar eens.
Ik denk dat dit de vruchten zijn van een rode paardenkastanje (Aesculus carnea).
In een andere context vernam ik ooit dat de rode paardenkastanje voortkomt uit een kruising met de rode pavia (Aesculus pavia) die gladde vruchten (bolsters) heeft.
Zoekend op het internet naar foto's van de vruchten van de rode paardenkastanje trof ik een grote variatie aan meer en minder stekelige bolsters, waaronder ook de 'versie' op jouw foto.
Het is niet zo goed te zien, maar op jouw foto meen ik ook het samengestelde blad van een paardenkastanje te herkennen.
Hopelijk helpt dit bij je zoektocht?
Groetjes,
Annemie
Obsidentify weet het niet