mussen
Sinds de afgelopen zomer mis ik de mussen in mijn tuin. Ik had een min of meer vast aantal mussen, groot en klein vaak, soms wel 40! Ik zorgde goed voor ze, maar ik zie ze niet meer. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Gelukkig komt het roodborstje dagelijks, het winterkoninkje is een vaste bezoeker evenals vinken, heggemussen, groenlingen en merels.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Het zou goed kunnen dat ze een betere plek hebben gevonden die wat dichter bij hun voedsel/fourageergebied ligt.
Het kan ook samen hangen met het feit dat er nog veel natuurlijk voedsel te vinden is...en hoe is je tuin ingericht/ hoe wordt het beheerd?
Zijn er nestkasten om in koude nachten in te slapen, is het veilig, zijn er katten of niet, zijn er struiken/bomen om in te schuilen, is er water te vinden om van te drinken/in te baden....al dit soort zaken tellen mee om als vogel zo efficient mogelijk met je energie om te gaan.
Gelukkig voeren veel mensen de vogels, dus is er meer keus.
Er zijn ook veel vragen over het feit dat er minder mezen in tuinen worden waargenomen.
Uitleg daarover op onderstaande link.
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=23224