Dit is wat ik over de naamgeving Schietmot op de site van de Vlinderstichting vond:
´Waar komen de namen schietmot en kokerjuffer vandaan?
´´De naam schietmot komt waarschijnlijk van het typische vluchtgedrag waarbij ze werkelijk plotseling snel kunnen wegschieten.
De naam kokerjuffer wijst op het leefgedrag van de larve die in stromend of stilstaand waterkokertjes of buisjes maakt ter bescherming van zijn weke achterlijf.´´
hannitsko
Dank je wel Jeanette.
Ik vraag me wel af waar dat schiet op slaat!
Wel een rare vraag misschien, maar dat moet toch iets betekenen?
gr. Hanneke
jeanette
Het is een van de soorten Schietmot - Limnephilidae, Hanneke.
Hij is al wat versleten, maar ik zie nog wel een licht, halvemaanvormige tekening op de vleugeltop. Die is wel kenmerkend voor deze soort. En er is ook nog vaag iets van een lichte streep in met midden van de vleugels te zien. Dat past allemaal bij Limnephilus lunatus.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Dit is wat ik over de naamgeving Schietmot op de site van de Vlinderstichting vond:
´Waar komen de namen schietmot en kokerjuffer vandaan?´´De naam schietmot komt waarschijnlijk van het typische vluchtgedrag waarbij ze werkelijk plotseling snel kunnen wegschieten.
De naam kokerjuffer wijst op het leefgedrag van de larve die in stromend of stilstaand waterkokertjes of buisjes maakt ter bescherming van zijn weke achterlijf.´´
Dank je wel Jeanette.
Ik vraag me wel af waar dat schiet op slaat!
Wel een rare vraag misschien, maar dat moet toch iets betekenen?
gr. Hanneke
Het is een van de soorten Schietmot - Limnephilidae, Hanneke.
Hij is al wat versleten, maar ik zie nog wel een licht, halvemaanvormige tekening op de vleugeltop. Die is wel kenmerkend voor deze soort. En er is ook nog vaag iets van een lichte streep in met midden van de vleugels te zien. Dat past allemaal bij Limnephilus lunatus.