Wat me opvalt bij dit Barnsteenslakje is een wat groene vlek rechts. Dan gaat er bij bij al snel een belletje rinkelen want diverse keren heb ik slakjes gevonden die geparasiteerd waren door de parasitaire platwormLeucochloridium paradoxum.
Die gebruiken deze slakjes als gastheer en het is leuk om daar eens op te letten. Het levert een interessant verhaal op en op de rode link is er info over te vinden. Vaak kun je die geparasiteerde slakjes hoog in de vegetatie vinden want dat hoort bij dit proces. De wormen beinvloeden de hersenen zo dat de slakjes omhoog in de plant kruipen zodat ze weer door de volgende gastheer- vogels- goed gezien worden en daarbij bovendien pulserende bewegingen maken .
Echt heel bijzonder , en als je dit weet kun je er eens op gaan letten.
Ik denk dat het een Barnsteenslakje/ Succinea putris is. Een kleine landslak, die je vaak in en om water vindt. Ze zitten veel op riet, Lisdodde of gele lis.
Gr. Ingrid
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Wat me opvalt bij dit Barnsteenslakje is een wat groene vlek rechts. Dan gaat er bij bij al snel een belletje rinkelen want diverse keren heb ik slakjes gevonden die geparasiteerd waren door de parasitaire platworm Leucochloridium paradoxum.
Die gebruiken deze slakjes als gastheer en het is leuk om daar eens op te letten. Het levert een interessant verhaal op en op de rode link is er info over te vinden. Vaak kun je die geparasiteerde slakjes hoog in de vegetatie vinden want dat hoort bij dit proces. De wormen beinvloeden de hersenen zo dat de slakjes omhoog in de plant kruipen zodat ze weer door de volgende gastheer- vogels- goed gezien worden en daarbij bovendien pulserende bewegingen maken .
Echt heel bijzonder , en als je dit weet kun je er eens op gaan letten.
Hier een filmpje.
Gr. Ingrid