mieren uit een potje
In de groentetuin stond een potje met een kruid in dat ik uit de grond gehaald heb. Er bleken 2 plastic potjes op elkaar te zitten en ertussen een hoop miereneitjes afgezet omdat deze omstandigheden kennelijk ideaal waren.
Omdat we overal veel mierennesten hebben, zijn de miereneitjes in de magen van de vogels beland, op de voedertafel.
Nu mijn vraag:
Er blijken veel insecten mee te liften in potjes, uit alle werelddelen krijgen we ze binnen en kunnen ook veel schadelijke invasieve soorten tussen zitten.
Weet iemand hoeveel invasieve soorten er elk jaar hierdoor meeliften/ opduiken?
Is het niet beter om daar rekening mee te houden?
Omdat we overal veel mierennesten hebben, zijn de miereneitjes in de magen van de vogels beland, op de voedertafel.
Nu mijn vraag:
Er blijken veel insecten mee te liften in potjes, uit alle werelddelen krijgen we ze binnen en kunnen ook veel schadelijke invasieve soorten tussen zitten.
Weet iemand hoeveel invasieve soorten er elk jaar hierdoor meeliften/ opduiken?
Is het niet beter om daar rekening mee te houden?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
b.v.: de Europese verordening, die in juni 2021 geƫvalueerd wordt op de uitwerking ervan.
Het is een belangrijk thema geworden, door de enorme groei van de wereldhandel.
Daarbij blijkt dat hetgeen van oorsprong in de omgeving groeit het beste soort plant is om te telen, verhandelen of weg te geven.
Bij een rondje tuin vraag ik mij nu wel eens af of een insect weer een nieuwe soort is, door klimaatverandering gekomen, of een insect dat als plaagbestrijder werd ingezet en 'ontsnapt' is?
De laatste heb ik liever niet omdat ik niet weet wat ze aanrichten.
Ook via geimporteerde groenten en planten komen er ook allerlei zaden, eitjes, larven, poppen en volw. dieren mee...soms met hele nare gevolgen voor niet alleen de de inheemse diversiteit , maar ook voor de volksgezondheid.
Er is wel wetgeving en er is controle, ook vanuit de exporterende landen, maar het is onmogelijk om te voorkomen dat er toch iets meelift.
Hieronder is meer over invasieve soorten in Nederland te lezen; in Nederland schijnen dat zo'n 1000 soorten te zijn.
http://www.invasieve-exoten.nl/
http://www.ecopedia.be/exoten_euverordening