Vooral dit jaar valt het mij op dat de lieveheersbeestjes die ik in Dordrecht waarneem ca 98% het Zevenstippelig lieveheersbeestjes is. Heeft dit met klimaatverandering te maken of heeft dit een andere reden? Ik ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft...
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Arp, super dat je zo uitvoerig hierop reageert. Enne denk je nog eens aan mij i.v.m. groene kevertjes...?
Hoi samen,
@Dirk: Jeanette maakte me attent op je filmpje van RTV-Dordrecht - leuk! :o)
On topic:
Bij invasieve soorten, zoals het Aziaatje, is het gebruikelijk dat de aantallen aanvankelijk met een hele stijle curve toenemen naar een hoge piek en dan weer sterk afvallen en uiteindelijk stabiliseren rond een nieuw equilibrium. Dat is dus ook precies wat we de afgelopen 20 jaar bij de Aziaat hebben zien gebeuren. Het lijkt nu te stabiliseren rond een positie in de top 5 (top 3?) van de algemeenste LHBtjes in Nederland.
De 7-stip en het Schaakbordje zijn altijd errug algemeen geweest en zijn dat (gelukkig) nog steeds. De inheemse soort die duidelijk de meeste "last" van de nieuwkomer heeft gehad is het 2-stipje (Adalia bipunctata). Het is een generalist die dezelfde habitats en luizensoorten gebruikt als de Aziaat, maar is kleiner en dus zijn de larven een makkelijke prooi voor de vraatzuchtige larven van de Aziaat, waar ook nog eens bijkomt dat met de Aziaat ziektes zijn meegekomen, waar vooral deze soort niet tegen bestand blijkt. De aantallen 2-stip zijn drastisch afgenomen en het is nog maar te bezien hoe dat verder gaat. In delen van de Verenigde Staten is na de komst van de Aziaat het Tweestipje helemaal verdwenene, maar de situatie is daar anders omdat het 2-stipje daar (lang, lang geleden) ook een geïntroduceerde soort was.
Wat bij ons misschien nog kan helpen, is dat de tweestip redelijk veel verkocht wordt als natuurlijke bestrijder (zo is de Aziaat hier overigens ook terecht gekomen - waanzinnig stupide beleid dat daar ooit een vergunning voor is afgegeven).
Maar de 7-stip lijkt het goed te blijven doen naast de Aziaat. Overigens is het normaal dat er van jaar tot jaar behoorlijke fluctuaties in het voorkomen van sommige soorten zitten - dat maakte het aanvankelijk ook lastig/onmogelijk om te beoordelen hoeveel invloed de Aziaat op onze inheemse soorten had.
Groetsjens,
Arp
Dank voor je uitgebreid antwoord.
Gelukkig maar, Dirk! Ik herinner me een aantal jaren - ca. een decennia geleden - jaren dat vooral de Aziatische LHB´s veel vaker werden waargenomen. Die vormden een bedreiging voor onze inheemse soorten, vraten hun eitjes, larven en poppen...Die zijn agressiever, groter, vruchtbaarder en vraatzuchtiger.....
Dit ( het 7-stip.lhb,.) is een soort die hier helemaal thuis hoort en te vinden is in een grote diversiteit aan biotopen, algemeen in parken en tuinen. Die lijken zich aardig te herstellen! De verhouding tov. de Aziaten is nu ca. 50/50.
Zie ze hier ook nu nog dagelijks, vaak ook met een stel bij elkaar -verscholen tussen de planten/bladeren en zodra er zon is, komen ze zich weer even koesteren in de zonnewarmte.
Je kunt trouwens nu ook nog steeds andere soorten LHB ´s waarnemen. Eerder dit jaar vond ik vooral veel Schaakbordjes...het hangt dus ook een beetje van de periode in het jaar af , het voedselaanbod , het biotoop, etc.