levenscyclus blokhoofdwesp
Bij een afgezaagde stam van een sering trof ik laatst veel fijne houtsnippers aan. Van 8 t/m 16 juli kon ik de activiteiten van een blokhoofdwesp volgen. In die periode kwam veel boorsel/ knaagsel uit het gat en werden er veel insecten, vooral zweefvliegen ingevlogen om de cellen te vullen voor het broed. s'Avonds en als het regende werd het gat keurig gedicht. Vanaf 17 juli geen echte activiteit gezien, maar wel kleine verandering in de booropening zodat het er op lijkt dat er onderin het stammetje toch wat gebeurd. Ik ben nu benieuwd wat en wanneer er verder iets gaat gebeuren. Ik heb op internet gezocht naar de levenscyclus van de blokhoofdwesp, maar kon niet echt iets concreets vinden. Misschien dat iemand mij meer informatie daarover kan geven.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Meer dan dit heb ik helaas ook nog niet kunnen vinden, Jan.
Hier -op de site van Albert de Wilde- zijn verschillende soorten beschreven en gefotografeerd.
Hij weet er vast meer van en je zou hem eventueel een mail kunnen sturen met de vraag waar meer informatie over Blokhoofdwespen te lezen/te vinden/te kopen is.
Bij voorbaat dank, Jan de Bont