koolschildwantsen
Vorige week in 't Weegje (Waddinxveen) op een bepaald stuk tientallen nimfen indiverse stadia van de koolschildwants gezien (vooral op brandnetel en witte dovenetel). Vandaag teruggegaan om te zien, of er al imago's te vinden waren. Jawel: een stuk of tien met gele tekening en één met witte tekening. Hebben wantsen uit dezelfde "leg" als imago dezelfde tekening?
Ook weer een vervellingshuidje gevonden. Lijkt me, op grond van de zwart/gele poten van een nimf koolschildwants.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Bedankt voor je reactie, Jeanette! Papilio gebruik ik vooral om op een afstandje op m'n gemak insecten te bekijken. Ze hebben vaak de lastige gewoonte op te vliegen of naar de onderkant van het blad te kruipen (wantsen) als je met je camera te dichtbij komt. Ik gebruik nog steeds dezelfde compactcamera. Misschien heb ik inmiddels wat meer geduld om te proberen goede foto's te maken.
We hebben ze hier ook weleens uitgekweekt en toen bleken er ook verschillende kleurvarieteiten uit één groep eitjes te komen. Weet niet in hoeverre dat genetisch bepaald is of anderszins.
Dat vervelingshuidje lijkt mij ook van een Koolschildwants.
Vanaf augustus is de nieuwe generatie te vinden die weer als adult overwintert.
Geweldig wat je allemaal ontdekt, Tjerk. Heel erg leuk om te lezen hoe snel je hebt leren focussen op al dat kleine grut! Is Papilio je daarbij behulpzaam?
Je maakt ook steeds betere foto´s van al die mini´s, of heb je een andere camera?
vervellingshuidje met zwart/gele poten
een foto van een nimf met zwart/gele poten