koolmeesnest - nu extra hulp bieden?
Onlangs las ik dat er minder mezenjongen zijn wegens het wisselende weer van afgelopen maanden. Momenteel hebben wij een nestje in onze nestkast (koolmeesjes).
Is het wijs om de koolmeesouders extra hulp te bieden met het voeren van hun jongen die momenteel in het nestkastje zitten? Zo ja, welke hulp kan ik het beste bieden?
Is het wijs om de koolmeesouders extra hulp te bieden met het voeren van hun jongen die momenteel in het nestkastje zitten? Zo ja, welke hulp kan ik het beste bieden?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Voer wat ik gaf is wat vroeger gebruikelijk was voor volière vogels, eigeel met beschuit of opfokvoer mengen, maar ook extra zonnepitten en wat meelwormen.
De vogels kwamen direct s'morgens voor het voer 'bedelen', misschien onnatuurlijk, maar vanwege het weer kon ik geen weerstand bieden en de mezen en boomklevers blijven ook nu nog terugkomen.
Je zou gemengd vogelstrooivoer , universeelvoer ( met gedroogde insecten) en misschien nog pindablokken kunnen ophangen/neerleggen.
Soms zie je ze ook pikken aan een half open gesneden appel/peer......het is allemaal te proberen.
Het lijkt me ook goed om de vogels zo veel mogelijk rust te gunnen zodat ze alle energie nuttig kunnen gebruiken.
Als je een tuin ( of eventueel balkon) hebt, is het goed om er voor te zorgen dat er zoveel mogelijk insecten te vinden zijn, dus zorgen voor planten, bomen, struiken die enkele bloemen hebben en insecten lokken, dat soort dingen, en natuurlijk wordt er géén gif gebruikt.