kleurvoorkeur ?
Vanmiddag vond ik op boterbloem en koolzaad (gezien het tijdstip denk ik eerder aan koolzaad dan aan raapzaad) tientallen lissnuitkevers/lissenboorders. Zoveel zag ik er nooit eerder bij elkaar. Opvallend was, dat ze wel op boterbloem en koolzaad zaten, maar niet op andere planten (brandnetel, rode klaver, fluitenkruid).
Het was een meter of tien van een sloot vandaan, waar gele lis in bloei stond.
Ik vraag me af, of het de kleur geel is, waar ze op afkomen, of dat het toeval is, dat ze in zulke grote aantallen deze planten bezochten.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Alweer bedankt, Jeanette! Ik heb gardensafari zojuist op mijn iPad gezet. Daar zal ik vast nog wel eens gebruik van maken. Ik zag dat je ook enkele foto's met lissnuitkevers op boterbloem op waarneming.nl geplaatst hebt. Ook toevallig.
Vriendelijke groet,
Tjerk
Veel insecten, en met name kevertjes, worden door de kleur geel aangetrokken. Nu is het ook wel zo dat er momenteel veel geel bloeiende planten zijn, vaak in het zelfde biotoop als de gele lis. Zelf vind ik ze ook veel op boterbloemen, maar vond ze ook op uitgebloeide paardenbloemenpluizen.
Het schijnt dat insectenvallen voor entomologisch onderzoek, ook vaak van gele platen worden gemaakt.
Op waarneming.nl zie je ze soms op een andere kleur, maar hoofdzakelijk op geel.
Hier nog een leuke site met info over dit koddige beestje, Tjerk.
nog een tweede foto, nu met boterbloem