kiekendief?
Daarnet een roofvogel gezien met lichtgrijze veren en vleugelpunten zwart.
Nu een paar keer gezien, er zijn veel spreeuwen en kramsvogels in de buurt aan het zoeken naar voedsel. Misschien jaagt hij daarop en muizen, woelratten enz.
Ik heb nog geen foto, maar hoop dat hij nog een keer terug komt.
Kan dit een Kiekendief zijn. of zijn er meer met zo'n prachtig licht verenkleed?
Nu een paar keer gezien, er zijn veel spreeuwen en kramsvogels in de buurt aan het zoeken naar voedsel. Misschien jaagt hij daarop en muizen, woelratten enz.
Ik heb nog geen foto, maar hoop dat hij nog een keer terug komt.
Kan dit een Kiekendief zijn. of zijn er meer met zo'n prachtig licht verenkleed?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
De waarneming kan ik op zeker zetten, dank voor de hulp, het blijft voor mij heel bijzonder. Gr. Marij
Dus geen woonwijk maar een wat platteland-omgeving? Ja, dan zijn er meerdere mogelijkheden!
Inderdaad zoals Wil zegt: mannetje Blauwe kiekendief. Maar ook: mannetje Grauwe kiekendief en mannetje Steppekiekendief.
Ik weet niet of je de vogel goed genoeg gezien hebt om te bepalen welke het was. Man Grauwe is wat donkerder grijs en neigt wat meer naar het blauw. Man Steppe is ook vrij lichtgrijs.
Ik weet niet waar je woont, maar je zou ook eens op Waarneming.nl kunnen kijken op je woonplaats/gemeente om te kijken of daar recente meldingen van kiekendieven zijn?
Groet, Minke.
Misschien was het die.
Groeten, Wil
Hier vliegt van alles over, momenteel ca. 200 spreeuwen en soms ook de csak csak roep van kramsvogels ertussen.
Maar dit vindt ik de meest spectaculaire roofvogel ooit gezien hier. Woensdag ook dezelfde vogel, maar is heel schuw dus toen we met een paar mensen in onze wei liepen, zagen we enkel een glimp, iemand zei dat het misschien een buizerd was, maar die heb ik gister vlakbij gefotografeerd en hij is heel donker van kleur. Mijn kleine verrekijker had ik deze keer het eerste bij de hand, en ik zag de mooie aftekening van de zwarte vleugelpunten. Daarna vloog hij weer verder het beekdal in. Helaas voor alle grote roofvogels is de wildstand flink gedaald, haas en konijn zie ik nauwelijks nog. Wel mollen, muizen, woelratten.
Begrijp ik het goed en zie je deze roofvogel in je woonbuurt/wijk?
Eigenlijk waagt alleen de sperwer zich zo dicht bij mensen. Dat lijkt dus de meest waarschijnlijke kandidaat (en heeft grijze veren). Alhoewel de laatste jaren er ook wel wat meldingen komen van haviken in woonwijken.
Andere roofvogels vliegen hooguit over woonwijken heen, op weg naar een jachtgebied.
Je melding van zwarte vleugelpunten kan ik niet helemaal plaatsen bij sperwer of havik.
Heb je van deze vogels al foto's bekeken?
Groet, Minke.