Kalkgebrek vogels
Ik vroeg mij af of mensen in Ede en omgeving en andere plaatsen waar dit speelt niet drinkschalen voor vogels neer kunnen zetten, waarin het water kalk wordt toegevoegd. Zou wat tuinkalk kunnen, vraag ik mij af? Dit lost het probleem voor de gehele natuur niet op, maar zal wel de niet mensenschuwe vogels kunnen helpen. Dat jonge vogeltjes niet door hun pootjes gaan e.d. Misschien heel naief...ik vraag het mij gewoon af.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
waar is de bewerk bericht button?
VogelMineralen gaan best door het eten of los, niet in water.
Er zijn calcium pikstokken van merken Adori en Karlie, pikblokken van meer merken of in zakken als strooisel zoals maagkiezels en grit te koop. Ze wennen vanzelf aan die maagkiezel bakjes zolang er geen katten bij kunnen het duurt alleen even.
Geen sepia, want die zijn te zout.
Vaak zitten er ook vogelmineralen in maagkiezels en grit gewoon even duckduckgo.com'en om het te vinden commerciƫle links mogen niet.
Of anders vogelmuur planten, daar zitten mineralen zoals o.a. calcium, natrium, magnesium in en aminozuren en amiden (eiwitten en eiwitten in opbouw)
Elke vogel lust het en heel gezond.
Kalk is erg slecht oplosbaar in water, slechts enkele milligrammen per liter. Als de vogels er wat aan willen hebben, zullen ze dagelijks liters water moeten drinken, en dat gaat niet gebeuren...
Ik heb, zoals in het artikel staat "goed uitgekookte en fijngestampte eierschillen" in het voerbakje gedaan. Met een enkele aardbei en zonnebloempitten. Dus niet in water. Geen vogel die het eet, ze maken er wel een rommel van :-0
Wat te doen? Als we het allemaal doen helpt het wel.
En eet alsjeblieft geen vlees eten. En anders minimaal de megastallen bio-industrie ... uuuh, tsja.
Als je dat zou willen doen, kun je beter gewoon vogelgrit kopen in een dierenwinkel (is niet duur). Water met kalk werkt niet en tuinkalk is niet raadzaam ik denk dat dat zelfs af te raden is om aan de vogels te voeren. Wel kun je dat aan je tuingrond toevoegen zodat de boden genoeg kalk bevat voor al het leven wat er inzit en eruit groeit...