bij het opschonen van mijn foto archief kwam ik deze plant enkele jaren geleden uit Noord Spanje nog tegen.
Langs de autowegen daar groeide deze mooie plant, die lijkt op een kleine gladiool, veel tegen. Lengte was ongeveer 30-40cm.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
ik had ook niet gedacht dat het een orchis was, maar gezien zijn lengte-nerven in de bladeren kan het dus wel.
Ik werd op het verkeerde been gebracht door de bloemschedes en slappe bloemen, waarvan ik dan dacht dat het familie was van de gladiool
in bijlage een heel veldje vol wat op een soort tussenberm was langs een weg en deze waren tevens allemaal net aan het bloeien waren en dus niet uitgebloeid.
Na te hebben gegoogeld moet het wel tongorchis zijn zoals DoubleA vermeldde.
rijswijk
Hallo DoubleA,
Heb gisteravond een tijd naar de foto zitten kijken en had geen idee in welke richting je moest gaan zoeken! Een orchis, was er echt niet opgekomen! Heb wat op Spaanse planten met rode bloemen gegoogled, maar kwam nergens. Heb zelfs gedacht: is het niet een bijna uitgebloeide bloem?
Maar een orchis? Zie dat er een gewone en een lange vorm bestaat. Op de foto's op internet kijkend zou ik denken dat dit de lange is, maar foto's kunnen bedrieglijk zijn..... Jij kent blijkbaar de bloem uit ervaring? Weet jij welke het is?
Groet, Minke.
nachtvlinder
toch een orchidee, had ik niet verwacht.
foto was gemaakt in mei 2014, ik vond hem erg apart
heel hartelijk bedankt voor het determineren
doublea
Ik hou het op een Tongorchis, Serapias lingua. We waren eind april in Extremadura maar hebben ze daar en toen niet gezien. Is wel een algemene soort.
Groet, Adri
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Ik werd op het verkeerde been gebracht door de bloemschedes en slappe bloemen, waarvan ik dan dacht dat het familie was van de gladiool
in bijlage een heel veldje vol wat op een soort tussenberm was langs een weg en deze waren tevens allemaal net aan het bloeien waren en dus niet uitgebloeid.
Na te hebben gegoogeld moet het wel tongorchis zijn zoals DoubleA vermeldde.
Heb gisteravond een tijd naar de foto zitten kijken en had geen idee in welke richting je moest gaan zoeken! Een orchis, was er echt niet opgekomen! Heb wat op Spaanse planten met rode bloemen gegoogled, maar kwam nergens. Heb zelfs gedacht: is het niet een bijna uitgebloeide bloem?
Maar een orchis? Zie dat er een gewone en een lange vorm bestaat. Op de foto's op internet kijkend zou ik denken dat dit de lange is, maar foto's kunnen bedrieglijk zijn..... Jij kent blijkbaar de bloem uit ervaring? Weet jij welke het is?
Groet, Minke.
foto was gemaakt in mei 2014, ik vond hem erg apart
heel hartelijk bedankt voor het determineren
Groet, Adri