in eerste instantie dacht ik aan een olhbeestje maar ...
dat lijkt me niet te kloppen. Het achterlijf heeft een opvallende puntvorm.
Vanmorgen gevonden in duingebied (Solleveld, Den Haag). Er groeit els, berk, eik, hei en een enkele den in het gedeelte waar ik dit insect vond. Zo te zien heeft het enkele "meeëters". Foto's zijn matig, want het beestje kom slecht stil zitten.i

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Bedankt voor de gedane moeite, Jeanette!
@Tjerk: deze en deze staan op Marktplaats,. de voorganger en ook uitstekend,.
Overigens, jammer dat de Nieuwe Insectengids van Tirion Natuur niet meer leverbaar is.
Ik zag zojuist dat twee andere werkgroepleden het al als gevlekte schimmelkever op waarneming.nl hebben ingevoerd. Ik zal het vanavond doen. Het leuke van de Wassenaarse paddenstoelenwerkgroep is, dat er niet alleen naar paddenstoelen gekeken wordt. En dus raak ik ook geïnteresseerd in andere natuurdingen.
Jeanette en Arp: opnieuw mijn dank voor jullie reacties!
Scaphidium quadrimaculatum is okay - geen zeldzame soort overigens en waarneming heeft er een goede 300 foto's van ;o)
En zoals Jeanette ook al schreef zijn deze mijten foretisch, niet parasitair, maar het zijn wel andere dan de gebruikelijke foretische mijten op kevers die er gewoon overheen lopen en zich met de pootjes vasthouden. De mijten op deze kever zijn Uropodina, die een beetje schildpadachtige bouwvorm hebben en met een draadje vastzitten aan de kever :o)
Groets, Arp
Vermoedelijk een Gevlekte schimmelkever - Scaphidium quadrimaculatum , Tjerk, met meeliftende mijten....
Er staan maar enkele foto's van dit insect op wrn., dus he tlijkt me goed hem daar even op te zetten, Tjerk....en eventueel even op het forum navragen of het klopt.
Leuk dat je met insecten aan de slag gaat...; prettig als je er in het vervolg ook nog even de afmetingen bijzet.
tenslotte een derde foto
een tweede foto