IJsvogelnest
Geachte redactie
Onder de brug naar ons erf bevindt zich een nest van een ijsvogel. Juist deze morgen -7 Januari- heb ik hem/haar nog uit zien vliegen. En afgelopen
najaar hebben we het vogeltje meerdere keren op een wiek van onze tuinmolen zien zitten
Het nest bevindt zich in een U profiel van een ijzeren draagbalk.
Nu is onze vraag: Wat als er jonge vogels in het nest komen en die moeten uitvliegen.? Ze moeten direct kunnen vliegen anders vallen ze in de sloot.
In afwachting
J.B.Veer Stompetoren Noord Holland
Onder de brug naar ons erf bevindt zich een nest van een ijsvogel. Juist deze morgen -7 Januari- heb ik hem/haar nog uit zien vliegen. En afgelopen
najaar hebben we het vogeltje meerdere keren op een wiek van onze tuinmolen zien zitten
Het nest bevindt zich in een U profiel van een ijzeren draagbalk.
Nu is onze vraag: Wat als er jonge vogels in het nest komen en die moeten uitvliegen.? Ze moeten direct kunnen vliegen anders vallen ze in de sloot.
In afwachting
J.B.Veer Stompetoren Noord Holland

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Meestal maakt een ijsvogel een tunnel in een steile oever van een langzaam stromend beekje . Maar gebruikt ook wel zandkuilen, steengroeven, aardwallen, een geschikte wal op enige afstand van het water, zelden een holte in de muur of een konijnenpijp. De vogel gebruikt geen nestmateriaal; maar het nest raakt bekleed met uitgebraakte graten. Twee legsels. Soms wordt het nest 2x gebruikt.
Bron : Elsevier Broedvogelgids. Groet, Henk.
Zeker als er geen takken in de buurt van het nest zijn, moet je Jeanettes advies opvolgen!
Bj mij in de buurt zit al een aantal jaren een ijsvogelhol. In 2014 met een paartje dat vreemd genoeg weinig schuw was. Ik kon gewoon rustig, altijd op dezelfde plek, zitten. Ze zagen mij natuurlijk wel, maar vonden mij geen verstoring. Gingen gewoon hun gang met voeren etc. Heel bijzonder!
Ik heb 2x de jongen zien uitvliegen. Ze vliegen eerst, een beetje stuntelig en fladderig, naar een dichtbij zijnde tak. Ongeveer een meter of 6 bij het hol vandaan. Daar blijft het jong ongeveer een kwartier zitten: wennen aan het licht (komt uit een hol diep in de oeverwand, dus aardedonker!!), de omgeving bestuderen. Dan vliegt ie naar een verdere tak. Hier gaat ie ook wat gymnastiekoefeningen doen. Vliegt dan een klein rondje. Na een paar uur zie je het spul met pa en ma rondvliegen!
Als er dus geen takken in de buurt van het nest zijn moet je die dus (zo onopvallend en beschut mogelijk !) plaatsen.
Wens je veel plezier!!
Groet, Minke.
NB: stuur je een jong, ongeveer 7 minuten uit het nest, mee.......
U zou een grote tak in de buurt van het nest langs de kant over het water kunnen plaatsen; een uitkijkpost is altijd handig voor ijsvogels.
Hieronder een prachtig filmpje over ijsvogels.
https://www.youtube.com/watch?v=OPKL063LQ2A