Hoe lok ik de egel?
Hoi Allen.
Na vele jaren en een enkele overwintering heb ik zijn huis weer vernieuwd. Nu voer ik de egel maar kom er achter dat de slakken de hondenbrokken eerder op hebben dan de egel. Ik strooi vaak wat brokken in de sluis en heb nu een laag zang voor de opening gegooid. Maar de rakkers lopen nu gewoon langs de zijkanten. Ik heb een egel een paar weken geleden al 's nachts bij toeval gezien dus zijn loopje zal hij al wel hebben. Maar ik wil graag dat hij hier komt slapen. Haha. Waar kan ik hem nu mee verleiden zonder dat de slakken het voer opeten. Slakken zijn overig mijn beste vrienden en mogen in mijn tuin hun gang gaan. Maar hier heb ik een beetje de pest over in. Kan ik dit oplossen?
Groetjes.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Even een testje. Ik kan namelijk niets meer plaatsen. Sorry.
Hoi.
Ik heb de egelwerkgroep gemaild. En zoals hun automatische antwoord al aangaf. Ze komen mensen tekort om snel te antwoorden. Dat blijkt want ik heb nog steeds niets gehoord. Ik heb wel een egelopvang gebeld en die zei dat een bak, met voedsel eronder, een optie was. Maar dan lok ik ook de muizen en daar zit ik nu ook niet op te wachten. Ik heb geregeld egelvoer in de sluis gelegd waarop ik eerst een dun laagje zang had gestrooid om te voorkomen dat de slakken alles opeten. Inmiddels lijkt de egel aan een langere slaap begonnen te zijn want hij/zij is er niet meer uitgekomen. Ik ben daarom ook maar gestopt met voeren. Ik laat de egel nu maar met rust totdat ik zie dat hij weer aan de wandel gaat.
Groetjes.
Zelf zou ik de vraag stellen bij mensen die daar sinds jaren -via opgebouwde kennis en ervaring - je vraag daarmee goed kunnen beantwoorden en het beste voor de Egel willen.. Dus bij de Egelbescherming, zoals eerder ook al aangegeven.
Of eventueel op op de site van de Egelwerkgroep kijken bij de info die hierover gaat. En/of daar je vraag stellen.
Lijkt me nuttig/zinvol om hun kennis en ervaring toe te passen als je het beste met de Egel in je tuin voor ogen hebt.
Ja hoor. Het lijkt er op dat de egel er in zit. Ik vond dunne zwarte poepjes in de sluis daar waar ik egel(brokjes) had neergelegd. Om te zien of een egel het voer pakte of een muis had ik voor de opening hele dunne vasteplanten takjes geplaatst. De egel duwt ze wel weg en de muis glipt er wel tussen door. Zand in de sluis dus de slakken zullen er niet gauw over heen willen kruipen. Maar goed. Ik vermoed dat de egel er al in zit en blijft want het eten is steeds weg maar de takjes blijven er voor staan. Ook kan ik achterin zien dat er stro is weggedrukt om binnen te komen.
Maar goed. Stel dat ze heeft besloten hier te blijven. Moet ik dan nog blijven voeren?
Groeten, Dump.
Je kunt voor tips eens even op de site van de Egelbescherming kijken, en/of
zonodig contact met ze opnemen.
Gr. Ingrid