Beste Lezers.

Ik onderhoud de tuin van onze kerk die best wel een aardige oppervlakte heeft en

ik heb 2 mos problemen die ik graag opgelost wil zien maar hoe?

1) De voegen van de bestrating (ongeveer 600 vierkante meter klinkers) vullen zich steeds meer met mos (met van die fijne haartjes). Er is al een groene waas zichtbaar en hier en daar groeit het boven de voegen uit! Hoe kom ik hiervan af op een redelijke manier. Professioneel (veegmachine/stomen etc.) is voor ons onbetaalbaar. Het enige wat ik kan bedenken is pekelzout spuiten in de zomer tijdens heet en zonnig weer!

2) 1 slootkant, die in het oosten EN in de schaduw van het gebouw ligt EN onder een hoek van zeker 30graden ligt, groeit vol met levermos. Schoffelen heeft geen zin want dan spoelt in de loop der jaren de grond in de sloot. Aan de ene kant houd een tapijt van levermos het onkruid wel weer weg (eerste meter langs de sloot groeit geen beplanting) maar de laatste 3 meter komt het nu ook onder de heesters. Echt mooi ziet het niet. Is hier iets aan te doen?

Ik kan en wil er wel wat tijd aan besteden maar jullie begrijpen ook wel dat ik voor de straat geen krabbertje ga gebruiken en/of meerdre keren per jaar een externe daarvoor kan inhuren. Een beetje mos is geen probleem maar het begint uit de hand te lopen. Een natuurvriendelijk middel spuiten met een rugspuitje is voor mij het prettigst. Is kalk spuiten nog een optie voor beide?

Wie heeft er een redelijke tip voor mij voor beide zaken?

Groeten, Dump.