Het mysterie van de verdwijnende houtduifjongen
Ik heb aan mijn gevel een grote kiwiplant, waarin elk jaar houtduiven broeden. Helaas lukt het ze nooit om hierin succesvol te zijn. Elk jaar verdwijnen de jongen als ze ca. 2 weken oud zijn (al voorzien van verenkleed, maar nog niet klaar om uit te vliegen).
Er zijn geen sporen, geen veren, geen lawaai, alleen maar twee verdwenen duiven en zoekende ouders.
Ik vraag mij al tijden af door wat de duiven gegrepen worden? Ik was de afgelopen dagen thuis, dus de eksters kunnen het niet geweest zijn. Blijft over de steenmarter (die we hier hebben). Dat moet dan wel een hele inventieve marter zijn, want op de stam zit een marterbeveiliging. Enige andere optie is via de hoge dakgoot (ons dak is marterveilig, dus een nest is niet waarschijnlijk (hoop ik).
Kan een marter in 1 nacht twee grote zware duivenjongen verslepen?
Ik vrees nu een beetje voor het merelnest in dezelfde kiwiplant, dat binnen een paar dagen zal uitvliegen. Het is natuur, maar kan ik nog iets doen?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Ja, dat hoop ik ook natuurlijk ook van harte!
Na nader onderzoek heb ik nog twee veren en een druppel bloed gevonden. Ik ben er nu wel zeker van dat een steenmarter de dader is. Fingers crossed voor de mereljongen. Vorige legsel is mislukt, dus ik gun de ouders nu wel een succesje (vooral daar ze al dagenlang met doodsverachting de eksters uit de tuin verdrijven).
Lastig aan te geven wie de predator kan zijn geweest. Met behulp van het ophangen van een wildcamera zou je daar achter kunnen komen....
Voorkomen dat de jonge merels het zelfde overkomt is ook moeilijk...de natuur moet zijn loop hebben, hoe moeilijk wij dat soms ook vinden. Merels hebben hun nest vaak op een - in onze ogen- onhandige plaats. Ze kunnen broeden tot in juli en hebben twee legsels (soms drie) per broedseizoen, met elk 4-5 eieren. Van al die eieren en jongen mag je blij zijn als 2-3 het tot een volwassen stadium brengen.