Het introduceren van Ezels in Nederland om te begrazen
Kan iemand mij even uitleggen waarom onze eigen inheemse grazers -- Koeien - Paarden - Geiten - Schapen - Herten niet in staat zouden zijn om onze diverse gebieden te begrazen ?
Deze soorten hebben nu al duizend jaar lang onze gebieden met succes begraasd dacht ik zo !
Nu hoor ik weer vanmorgen zondag de 10e feb 2019 op de radio dat iemand op het onzalige idee is gekomen om Ezels te willen introduceren om gebieden te gaan begrazen
Deze dieren komen ( oorspronkelijk ) niet uit Nederland maar uit vrij droge gebieden en een stuk warmer als hier ten lande en passen dus ook niet in onze fauna
Waarom wil men de ene soort uitroeien ( huiskraai ) die totaal geen kwaad deden en zich ook niet verspreiden of sterk vermeerderden in Hoek van Holland waar ze al meer dan 20 jaar rustig samen leefden met andere soorten , en gaan ze een soort introduceren als de ezel terwijl wij hier alle grazers in ons land hebben om elk gebied te kunnen begrazen ?
Ik word zo langzamerhand een beetje erg moe dan dat eeuwige geëxperimenteer met soorten die hier niet thuis horen , en vraag ik me echt af wanneer die flora en fauna vervalsing hier in dit land eens ophoud !
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
volledig mee eens meneer Karel, ik ook.
Komt er een exoot als de wolf, niet goed, terwijl deze soort wel van origine hier leefde.
Maar ja, die vreet schapen, dat doen wolven en dan worden de boeren weer boos, begrijpelijk, maar al dat gezeik.
De reactie van risseeuw, mag wel wat genuanceerd worden.
Als je planten hun gang laat gaan krijgen we hier inderdaad binnen de kortste keren bos, maar natuur bestaat niet uit planten alleen. De landschappen in West-Europa zijn van oudsher, en dan heb ik het niet over honderden maar miljoenen jaren, gevormd door een samenspel van planten én grote grazers. Daar is onze hele biodiversiteit uit ontstaan en ook nu nog op opgebouwd. De mens heeft kans gezien om binnen een paar honderd jaar (op miljoenen) letterlijk de basis onder onze biodiversiteit weg te maaien - door het landschapsbeheer van de grote grazers "over te nemen" en zelf te gaan maaien. Met alle desastreuze gevolgen voor de biodiversiteit.
Een uitstekende lezing (in het Duits) van Herbert Nickel over dit onderwerp vind je hier:
Das Insekten- und Vogelsterben etwas anders betrachtet:
www.youtube.com/channel/UCzjYXzMCqTc-0_bNwqZaMRQ
Erg de moeite waard om eens rustig een uurtje voor te gaan zitten(!)
Hij laat o.a. overtuigend zien dat de vaak verketterde landbouwgifstoffen weliswaar zeker niet helpen, maar dat de invloed van het verdwijnen van natuurlijke of natuurlijk gehouden grote grazers uit onze landschappen ten koste van "maaibeleid" een veel desastreuzere invloed op onze biodiversiteit heeft dan alle andere andere oorzaken bij elkaar.
Met vriendelijke groet,
Arp
Helemaal mee eens!
Wat een onzin om hier (nog meer) Ezels te willen. ;-)
Ezels kunnen niet tegen kou en nattigheid dus hebben ze hier niets te zoeken !
Niets geleerd van b.v. Damherten etc. ?
De vriezers liggen inmiddels al vol met al dat afgeschoten wild, bah.....
zolang elk stukje "nieuwe natuur" bijna totaal kritiekloos wordt omgetoverd tot wederom een begrazingsproject om primaire echte natuurontwikkeling in onze klimaatzone, namelijk bosvorming tegen te houden en ark en free nature met Europees gemeenschapsgeld ongelimiteerd met gedomesticeerd rund en paard alles op maximale graasdruk kunnen volplempen in Nederland en Europa zal dit keer op keer blijven gebeuren.
Ik dacht dat we in Nederland genoeg inheemse ezels hebben, kijk maar eens naar de Politiek b.v.
En ook de instanties die over natuurbeheer gaan... hebben de nodige ezels in hun gelederen...
Schijnbaar kan niemand mij iets uitleggen over dit onderwerp ?