Hengelvrij gebied?
Is het mogelijk om een klein gebied rond een huis hengelvrij te maken? Ik woon aan een sloot en er komen regelmatig mensen vissen. Ik vind het hengelen een wreeds: het in inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat vissen pijn en stress lijden. Mijn hoop is dat op termijn het hengelen als "sport" verboden wordt. In de tussentijd wil ik niet geconfronteerd worden met gruwelijke beelden van spartelende vissen en vissen die zonder een oog (het oogje was aan de haak blijven hangen - vissende kinderen in paniek hebben het visje teruggegooid ipv het te doden), bloedende watervogels (men ziet soms een watervogel niet en vang het tijdens het gooien van de lijn).0
Alvast bedankt voor jullie reacties, en mijn excuses voor mijn gebrekkige taalgebruik: het Nederlands is niet mijn eerste taal.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Bedankt voor jouw reactie Minke.
Op de visplanner.nl site zie ik dat het toegestaan is in de sloot bij mijn tuin te vissen met de VisPas. De sloot is eigendom van de gemeente (denk ik). Ik probeer mijn vraag bij de gemeente in te dienen. Ik vind het vervelend en stressvol dat ik, als ik van de natuur in en rond de sloot wil genieten (in mijn tuin, of ook als ik in de woonkamer zit - de afstand met de visser is maar ongeveer 4 meter), voortdurend beelden van dierenmishandeling moet kijken.
Had gehoopt dat iemand met kennis van zaken je vraag inmiddels beantwoord zou hebben......
Ik snap je moeite met sportvissen (het woord alleen al, he?).
Inhoudelijk ben ik niet zo goed op de hoogte om je vraag te beantwoorden. Dus misschien is er alsnog iemand?
Als je huis aan een sloot ligt, hoort de sloot waarschijnlijk niet bij de grond van het huis ( dus van de eigenaar: jij, woningbouwvereniging, verhuurder) maar is dat gemeentegrond of van een landeigenaar (boer?)? En daar ga jij dan niet over. Ik weet dat er zoiets bestaat als visvergunningen, maar geen idee of dat ook voor bijvoorbeeld een sloot geldt. En zo ja: als iemand die vergunning heeft, dan......?
Ik denk dat het niet zo simpel is om je huisomgeving hengelvrij te maken, maar ik weet er te weinig van.
Groet, Minke.
Dankjewel Minke!
Groet, Alessandra
Je Nederlands taalgebruik is ruim voldoende, dus excuses zijn absoluut niet nodig!
Groet, Minke.