Heb ik een egel of een muis?
Goede morgen.
Wonend in de stad zie ik in mijn achtertuin een enkele keer een egel. Soms slaat dat een jaar over. Ook 2 weken geleden was er weer eentje. Ik heb deze keer snel een egelhuis gemaakt, met luchtinlaat, sluis, stro in de bak, en ingebouwd in een lage heuvel achter in mijn tuin. Hondenbrokjes als verleiding er voor en ook in de sluis. En ja hoor. Beide zijn nu regelmatig weg. Ook dus in de sluis. (14x14 cm binnenmaat)
Maar ja. Hoe controleer ik nu of het geen muis is die dat doet en is dat wel te controleren? Want daar ben ik nu wel benieuwd naar. Iemand een idee?
En als tweede. Creëer ik nu niet een muizenhuis want daar zit ik nu natuurlijk ook niet op te wachten.
Gr. Dump.
Wonend in de stad zie ik in mijn achtertuin een enkele keer een egel. Soms slaat dat een jaar over. Ook 2 weken geleden was er weer eentje. Ik heb deze keer snel een egelhuis gemaakt, met luchtinlaat, sluis, stro in de bak, en ingebouwd in een lage heuvel achter in mijn tuin. Hondenbrokjes als verleiding er voor en ook in de sluis. En ja hoor. Beide zijn nu regelmatig weg. Ook dus in de sluis. (14x14 cm binnenmaat)
Maar ja. Hoe controleer ik nu of het geen muis is die dat doet en is dat wel te controleren? Want daar ben ik nu wel benieuwd naar. Iemand een idee?
En als tweede. Creëer ik nu niet een muizenhuis want daar zit ik nu natuurlijk ook niet op te wachten.
Gr. Dump.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Groet,
Lodewijk Jan.
(Zonnekoning)
Slim beestje. Ik hoop dat die van "ons" bij ons blijft. Ik vind ze zo mooi.
Het is toch bijzonder dat ze zich gewoon in de stad op kunnen houden?
Gr. Dump.
Gr. Dump.
Om egels in de tuin te krijgen en laten blijven is de tuin aanpassen met de toegankelijkheid (geen schuttingen e.d., de grote van de tuin is belangrijk en de inrichting; bv. rommelhoekjes, houtwalletjes van houtstammetjes, takken, snoeisels en veel blad. Dit is de meest natuurlijke leefomgeving. Dus geen z.g. aangeharkte tuinen maken.
Samen met voedsel voor het hele jaar in de tuin aanwezig; vruchten, insecten en slakken. Ook plantenmateriaal in de wintertijd laten staan en rottend hout geeft voedsel en interacties met o.a egels.
Natuurlijk willen mensen alles in huisjes hebben, de aaibaarheidsfactor is groot voor o.a. egels en vogels.
Nadeel is, dat het mogelijk wordt dat de bewuste diersoort niet komt en de "woning " voor andere, vaak algemene soorten, bewoont wordt.
Het bewust neerleggen van voedsel trekt ook diersoorten aan die we niet willen hebben; rat, muis, steenmarter, stad-vos, kraaien en meeuwen. (afhankelijk van de locatie)
Een cameraval kan uitsluiting geven voor nachtelijke activiteiten en de eter betrappen.
Accepteer dat sommige dieren die we in de tuin willen hebben niet lukt, geniet dan van wat U wel aantreft in de tuin en van de natuur om U heen in parken en natuurterreinen.