vanmorgen tijdens excursie onder boomschors (ws populier) aangetroffen; na zoekwerk kwam ik uit op grote aardslak; is dat juist ? (er staan trouwens ook nog twee geleedpotigen op)
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Wat leuk om ruim een maand later nóg een bevestigende reactie te krijgen.
Dank je, Hanny.
HannyR
Ja, de Grote Aardslak, ook wel Tijgerslak genoemd. Onze grootste, en in mijn ogen mooiste, naaktslak, kan wel 20 cm. worden!
tjerknawijn
Jeanette en Arp: alweer mijn dank!
Soms kom je tijdens een paddenstoelenexcursie andere dingen tegen en dat levert dan weer vragen op. Boeiend blijft het zo wel!
jeanette
Inderdaad Arp; de eerste antennesegmenten bij de pissebed zijn oranje en ik zie nu ook wel die pukkeltjes op het lichaam die kenmerkend zijn voor de Ruwe.P. Niet goed gekeken, sorry Tjerk!
De Nederlandse naam van de gesuggereerde soort miljoenpoot is Vlekribbel.
Pudding4brains
Hoi samen,
De slak laat ik me niet over uit.
De Pissebed is een "Ruwe" (Porcellio scaber) - het verneukeratieve is dat die in het Duits weldegelijk "Kellerassel" heet, maar onze "Kelderpissebed" is dan toch weer een andere.
De miljoenpoot is eigenlijk te onscherp, maar ik heb sterk het gevoel dat het Craspedosoma rawlinsii zal zijn - het opzoeken van een Nederlandse naam laat ik graag aan de geïnteresseerde lezer over ...
Groetjes, Arp
tjerknawijn
Dank je, Jeanette, voor de bevestiging en voor de andere suggesties.
jeanette
Voor een Grote aardslak - Limax maximus zou ik ook gaan, Tjerk.
Verder staan er een (Kelder)pissebed - Oniscus asellus(??) op en vermoedelijk een Miljoenpoot op de foto.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Wat leuk om ruim een maand later nóg een bevestigende reactie te krijgen.
Dank je, Hanny.
Ja, de Grote Aardslak, ook wel Tijgerslak genoemd. Onze grootste, en in mijn ogen mooiste, naaktslak, kan wel 20 cm. worden!
Jeanette en Arp: alweer mijn dank!
Soms kom je tijdens een paddenstoelenexcursie andere dingen tegen en dat levert dan weer vragen op. Boeiend blijft het zo wel!
Inderdaad Arp; de eerste antennesegmenten bij de pissebed zijn oranje en ik zie nu ook wel die pukkeltjes op het lichaam die kenmerkend zijn voor de Ruwe.P. Niet goed gekeken, sorry Tjerk!
De Nederlandse naam van de gesuggereerde soort miljoenpoot is Vlekribbel.
Hoi samen,
De slak laat ik me niet over uit.
De Pissebed is een "Ruwe" (Porcellio scaber) - het verneukeratieve is dat die in het Duits weldegelijk "Kellerassel" heet, maar onze "Kelderpissebed" is dan toch weer een andere.
De miljoenpoot is eigenlijk te onscherp, maar ik heb sterk het gevoel dat het Craspedosoma rawlinsii zal zijn - het opzoeken van een Nederlandse naam laat ik graag aan de geïnteresseerde lezer over ...
Groetjes, Arp
Dank je, Jeanette, voor de bevestiging en voor de andere suggesties.
Voor een Grote aardslak - Limax maximus zou ik ook gaan, Tjerk.
Verder staan er een (Kelder)pissebed - Oniscus asellus(??) op en vermoedelijk een Miljoenpoot op de foto.