goed eikeljaar?
Vanavond zag ik in de uitzending over de Campina een item over te vroeg vallende en te kleine eikels. Toch zijn er veel berichten dat het een goed eikeljaar was . Zelf liep ik deze week in bossen in het westen van Noord Brabant waar erg veel eikels lagen zie foto en ik min of meer bebombadeerd werd met eikels. Hoe zit dat nou?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Klinkt logisch. Ik heb deze zomer bij het zien van de veel te vroeg gevallen mini-eikeltjes ook gedacht:"dat wordt niets meer". Maar dat viel dus blijkbaar mee. Alhoewel, hopelijk zijn het niet de laatse stuiptrekkingnen van de bomen om voor het afsterven nog nageslacht te produceren. Eikels, beukenootjes en kastanjes heb ik volop gezien. Bramen daarentewgen niet, dwz geen lekker sappige.
...de uitspraak in de uitzending heeft wellicht ook te maken met het tijdstip van de opname, het zou geen verschil moeten maken voor een zogenaamde deskundige, maar tijdens of kort na de hittegolf leek 'alles' verdroogd, terwijl nu het eindresultaat zichtbaar is.
Ik denk dat er meer eikels, maar ook beukennootjes en dergelijke zijn dit jaar omdat voortplanting heel belangrijk is bij bedreiging.
De hitte, en droogte, zette bomen, maar ook verschillende struiken, in de overlevingsstand.
Kan best zijn dat er bomen bij waren die te weinig vocht hadden om de eikels lang genoeg vast te houden, maar mijn ervaring is dat er dit jaar een rijke oogst is.
Een tapijt aan beukennootjes, veel eikels (waaronder zwarte exemplaren), ook- naast verdroging- verschillende struiken boordevol bessen.