NoordTurkije, 14 oktober.vroeger weleens glimwormpjes gezien, maar dan was het altijd te donker om de bouw goed te zien, maar ze deden me hieraan denken. Is dit er een? Of is dit weer iets anders?
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Even een kleine kanttekening. Dit is inderdaad de larve van één of andere Lampyris sp.
In Turkije is uit de literatuur een aantal Lampyris-soorten bekend (naast soorten uit andere geslachten van de Lampyridae), maar veel oude 'records' zijn ook niet per se betrouwbaar (lees: vrijwel zeker incorrect gedetermineerd), dus daar is nog wel wat werk te verzetten. Verder dan Lampyris sp. kom je met deze larve dus niet.
Pas op bij het gebruiken van iNaturalist als bron (laatste link van Jeanette). Daar staat qua determinaties vaak veel kolder tussen en dan ook nog eens als "Research Grade" geadverteerd, omdat veel deelnemers elkaar zonder enige kennis van zaken blindelings napraten omdat ze daar puntjes mee scoren.
Bijzonder slecht idee om op basis van een dergelijk systeem kwaliteitsuitspraken over de betrouwbaarheid van determinaties te willen doen.
Meteen de eerste foto in de link (deze waarneming) bewijst dat weer. Dat is dus géénLampyris (laat staan dat je die als Lampyris noctiluca zou kunnen determineren), maar desalnietemin zijn er zo 3-4 deelnemers die met hun kop in hun reet "Lampyris noctiluca" roeptoeteren.
Maraca
Bedankt. Wat ik gezien heb is inderdaad een glimworm.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Even een kleine kanttekening. Dit is inderdaad de larve van één of andere Lampyris sp.
In Turkije is uit de literatuur een aantal Lampyris-soorten bekend (naast soorten uit andere geslachten van de Lampyridae), maar veel oude 'records' zijn ook niet per se betrouwbaar (lees: vrijwel zeker incorrect gedetermineerd), dus daar is nog wel wat werk te verzetten. Verder dan Lampyris sp. kom je met deze larve dus niet.
Pas op bij het gebruiken van iNaturalist als bron (laatste link van Jeanette). Daar staat qua determinaties vaak veel kolder tussen en dan ook nog eens als "Research Grade" geadverteerd, omdat veel deelnemers elkaar zonder enige kennis van zaken blindelings napraten omdat ze daar puntjes mee scoren.
Bijzonder slecht idee om op basis van een dergelijk systeem kwaliteitsuitspraken over de betrouwbaarheid van determinaties te willen doen.
Meteen de eerste foto in de link (deze waarneming) bewijst dat weer. Dat is dus géén Lampyris (laat staan dat je die als Lampyris noctiluca zou kunnen determineren), maar desalnietemin zijn er zo 3-4 deelnemers die met hun kop in hun reet "Lampyris noctiluca" roeptoeteren.
Bedankt. Wat ik gezien heb is inderdaad een glimworm.
Kijk maar even via deze link op de soortenfiche pdf , of hier .