enorm veel paarse dovenetel
In de Krimpenerwaard zijn sommige weilanden letterlijk paars door de paarse dovenetel. Ik kan mij niet herinneren er ooit zoveel te hebben gezien. Vreemd genoeg zijn dan andere weilanden weer diepgroen zonder die paarse plekken. Ook de wegbermen staan vol. Is hier een verklaring voor? En komt dit elders in Nederland ook voor in die mate?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Het klopt, ik zag ze vanmorgen overal langs de weg en in de wei staan. Inderdaad dovenetel.
Nee, dit is echt dovenetel hoor Magdaleentje.
gr. Roel
De Gewone brunel bloeit volgens mij wat later ...heb ik hier tenminste nog niet zien bloeien, maar wel overdadig de Paarse dovenetel. De kleur is ook net iets anders .
Is dit dovenetel? Ik dacht Brunel.
Ja, geweldig; hier ook. Leuk om daarop op zoek te gaan naar de Dovenetelwants die er in de zon op te vinden is. Wel schuw...maar altijd weer leuk om ze er op te ontdekken .
Deze planten lokken bovendien heel veel hommels, dus helemaal goed.
Was mij ook al opgevallen. Bij mij in de tuin zijn er plekken die al wekenlang helemaal paars zijn van de paarse dovenetel. Maar ook elders heel veel dit jaar. Zou het met de enorme doogte van vorige zomer te maken hebben? Het is een eenjarige plant dus het zou kennen zijn dat hij daardoor niets te lijden heeft gehad.