Enge tak
In mijn tuin staat een ongeveer vijftien jarige roos ..Ik zie nu dat er een ongeveer twee meter hoge tak die niet rond is zoals de andere takken ,maar plat is Hij is ongeveer 9 cm breed en 1 cm dik.Er zitten wel gewone ( flinke) dorens aan .Ik hoop dat het mij lukt om de foto mee te sturen
ik woon in Zuid-Frankrijk aan de kust

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Dank je wel dick, ik "begrijp "nu ook de madeliefjes die ik gezien heb,ik noemde het al de Siamese madelief Als ik de roos kort snoei, zoals gewoonlijk,komt die tak weer hetzelfde terug?
Een beschadiging lijkt met niet erg waarschijnlijk maar onmogelijk niet. Fasciatie kan in ieder geval wel door een hormonale onbalans veroorzaakt zijn maar er zijn ook b.v. paardenbloemen waar elk jaar een paar bloemstengels dit verschinsel vertonen, dit wordt ook wel bandvorming genoemd. Gr. Dick
Fijn Dick dat ik nu het antwoord weet.Ik volg al heel lang dit forum en leer er veel van.Nu weet ik ook het verschil tussen dorens en stekels.Alleen kleine moeilijkheid: in mijn voertaal ( Frans) wordt hetzelfde woord hiervoor gebruikt nl épines.Het zal in het Latijns wel anders zijn.wat die enge tak betreft: onderaan heeft een grote wond in de bast geweest,zal dit de oorzaak zijn?
Zoiets noemen ze fasciatie. Dit komt bij meer planten voor. Ik ken het o.a. bij bloei van paardenbloemen maar ook bij bepaalde wilgen komt het regelmatig voor. P.s. rozen MET doorns bestaan niet, rozen met STEKELS wel. Google maar eens op doorns en stekels dan leer je het verschil wel. Gr. Dick