eikel of hazelnoot
Gisteren gevonden op brandnetel in Westerpark (Zoetermeer). Een waterrijke omgeving met veel loofbomen {abeel, els, populier, berk ... geen hazelaar gezien, wat niet alles zegt). Ik weet niet, wat het verschil is tussen een eikelboorder en een hazelnootboorder. Is dat te zien op grond van bijgaande foto's ?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Jeanette, alweer bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik bedoelde de kleine eikelboorder. Ik heb op waarneming.nl gekeken bij de dit jaar ingezonden waarnemingen van de kleine eikelboorder. Daarvan is er niet één goedgekeurd.
Op grond van mijn matige foto's zal een zekere determinatie niet mogelijk zijn.
En bedank de mij welbekende bron hartelijk!
Vriendelijke groet,
Tjerk
Het is een van de Dorytomus soorten, Tjerk die heel lastig en moeilijk te determineren zijn. We komen dus niet verder dan Dorytomus spec.
Op Coleonet.de is een sleutel beschikbaar, maar neem aan dat dat te ingewikkeld is, net als voor mij trouwens.
Je kunt hem op wrn. zetten in de hoop dat Theodoor hem beoordeelt.
Verschil Eikel- en Hazelnootboorder:
Ze broeden ieder op hun eigen boom zoals de naam zegt. Er zijn 2 eikelboorders, grote en kleine, dus welke bedoel je, Tjerk?
De Grote eikelboorder (C.venosus) heeft een langwerpig schildje en een kortere snuit dan de Kleine- en de Hazelnootboorder.
De Grote- en Hazelnoot hebben beide een vierkant schildje en vooral de dames een veel langere snuit. Het verschil tussen die twee is wel of niet een haarkam op de dekschildnaad ter hoogte van de kont. Dit is vaak slecht te zien en kan ook versleten zijn. Andere details zijn van foto nog slechter te zien. Aldus mijn bron die je wel bekend is.
Er is een topic hierover op het forum van wrn.
de laatste foto (daarna viel het beestje van de brandnetel af)
een tweede foto