Egelhuis schoonmaken?
Beste allemaal.
Verleden zomer door de aanwezigheid van egels in de tuin heb ik in een heuvel een egelhuis (volgens de bouwtekening van internet) ingegraven. Wel aangeboden met stro er in voor een mooie start. De egel heeft er bij pozen in gezeten deze winter maar half februari heb ik daar geen activiteit meer waargenomen. Ik zette strootjes rechtop in de gang waardoor ik kon zien of er verkeer was geweest.
Verleden week liep er overdag weer een grote egel door mijn tuin te struinen. Nou vraag ik me af. Moet ik het egelhuis nog provisorisch schoonmaken (haak erin steken en het meeste eruit trekken en zo nodig weer vers er in doen) of zoeken ze het zelf maar uit.
Tevens heb ik een rauw ei neergelegd om te kijken of hij er erg in had. Niet dus.
Honde brokjes verdwijnen wel maar ik weet ook dat de naaktslakken ze lekker vinden. Vandaar dus dat ei!
Moet ik er nog iets aan doen?
Gr. Dump.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Hoi jeanette.
Dit staat er bij de egelbescheming.
Nadat het huis gebruikt is en weer verlaten, moet het worden schoongemaakt en voorzien van vers dor blad. Egels willen namelijk ieder jaar een nieuw nest bouwen. De beste tijd voor het schoonmaken is april/mei.
Ik zal is verder mijn licht opsteken bij hun.
Gr. Dump.
Zelf heb ik altijd een paar doosjes 'hondenvoer' beschikbaar voor de hier aanwezige egels. Weet niet of brokken te droog zijn, tenzij je ze vermengt met water. Fruit en water hebben ze graag.
Het lijkt mij het slimste als je de vraag even stelt bij de Egelbescherming; zij hebben er veel ervaring mee /kennis over. Alles lijkt nu anders te verlopen dan ''normaal'' vanwege de weers/klimaatsomstandigheden.
Hier hun site en contactmogelijkheid.