Dood van vogels
Hoi,
ik vraag mij af: als vogels zo’n kort leven hebben.....waarom zien wij dan nooit in de tuin of natuur dode,gestorven vogels liggen?
Hoi,
ik vraag mij af: als vogels zo’n kort leven hebben.....waarom zien wij dan nooit in de tuin of natuur dode,gestorven vogels liggen?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Het schijnt zo te zijn dat de vogels, als zij zich niet goed voelen en het einde nabij is, een rustige plek opzoeken om te sterven. Vervolgens worden ze heel snel in de natuur afgebroken omdat ze dan weer als voedsel voor allerlei andere organismen dienen. De natuurlijke kringloop.
Als ik al eens een dode vogel vind, leg ik die op een speciale - afgedekte- plek om te kunnen volgen hoe snel het proces verloopt, welke kevers, vliegen en andere beestjes er heel snel op afkomen.
Kevers als Doodgravers hollen de ruimte onder een lijkje uit zodat ze het makkelijk de grond in kunnen trekken om er van te eten en in de buurt een broedkamer aan te leggen waarin de eitjes worden gelegd.
Al die beestjes, insecten en schimmels nemen een deel van de afbraak voor hun rekening, zodat in feite alles weer in de voedselketen wordt opgenomen. Later kun je dan vaak alleen nog het schedeltje terugvinden.
Hier en hier meer info over het belang van dode dieren in de natuur.