De houtduif
Beste vroege vogels,
In mijn tuin zijn 7 nesten van houtduiven. Ze doen alle hun best. Het zijn goede nesten. Al zit niet in elk nest een ei. Ze zijn goed gebouwd en zelfs voorzien van dons en veertjes. Als ik dit vertel in een gezelschap barsten ze los in verhalen over hoe dom en knullig de houtduivem zijn. Er is geen goed woord over voor de houtduif. Vervelend luidruchtig en altijd het zelfde liedje. Zelfs wikipedia is bevooroordeelt en geeft de houtduif een slecht imago
Ik heb een andere ervaring. Ze maken elkaar het hof met andere geluidjes en knorren haast als ze lekker op het nest zitten. Zijn goed in het verdedigen van hun territorium. En ze zijn zelfs mooi om te zien.
Nouja , wat ik graag zou willen is een vogelkundige die mij en de rest van de luisteraars van vroege vogels meer kan vertellen over het wel en wee van de houtduif en het imago zo kan oppoetsen.
Mvg jip
In mijn tuin zijn 7 nesten van houtduiven. Ze doen alle hun best. Het zijn goede nesten. Al zit niet in elk nest een ei. Ze zijn goed gebouwd en zelfs voorzien van dons en veertjes. Als ik dit vertel in een gezelschap barsten ze los in verhalen over hoe dom en knullig de houtduivem zijn. Er is geen goed woord over voor de houtduif. Vervelend luidruchtig en altijd het zelfde liedje. Zelfs wikipedia is bevooroordeelt en geeft de houtduif een slecht imago
Ik heb een andere ervaring. Ze maken elkaar het hof met andere geluidjes en knorren haast als ze lekker op het nest zitten. Zijn goed in het verdedigen van hun territorium. En ze zijn zelfs mooi om te zien.
Nouja , wat ik graag zou willen is een vogelkundige die mij en de rest van de luisteraars van vroege vogels meer kan vertellen over het wel en wee van de houtduif en het imago zo kan oppoetsen.
Mvg jip

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Goeie tip, Magdaleentje!
Hier de recensie van Adri de Groot over het genoemde boek.
In de Atlas-Vogelboekenserie kun je een heel interessant boek vinden over de houtduif. Ik heb het met plezier gelezen.
Nou, sorry hoor. Maar ik heb een pesthekel aan de houtduiven. Altijd dat geroekoekoe. Als ze mij zien vliegen ze weg, gelukkig maar.
Wat goed en leuk dat je het opneemt voor de mooie Houtduif!
Ik heb op internet het eea bij elkaar gescharreld en mischien zitten er nieuwe, leuke feiten tussen die je kunt gebruiken. Succes ermee!
info AI:
Duiven zijn fascinerende vogels met uitzonderlijke eigenschappen. Wist je bijvoorbeeld dat ze de enige vogels zijn die kunnen drinken zonder hun kop op te tillen? Ze behoren tot de slimste vogelsoorten en hebben een ongekend goed navigatievermogen.
De meest opvallende weetjes over duiven op een rij:
Lees er nog meer over hier, hier , hier, hier.
En hier hier , hier en hier nog wat filmpjes.