Bruine rat
Ik had op de app een vraag gesteld over gaten in mijn tuin.
Annemarie antwoordde dat het ging om een bruine rat. Ik wilde reageren door te zeggen dat ik er inderdaad 2 had gezien (joekels!), maar zag geen manier om dit te doen. Klikt toen maar op "dat klopt niet"in de hoop dat ik dan een invoerscherm kreeg om dit te melden. Maar dat was niet zo. Dus niet lijkt het of ze ongelijk had. Hierbij wil ik dus de fout rechtzetten !
Lijkt me geen goed nieuws voor de vogels (en kikkers?) in mijn tuin. Dus ik peins wat te doen. Iemand een suggestie?
Annemarie antwoordde dat het ging om een bruine rat. Ik wilde reageren door te zeggen dat ik er inderdaad 2 had gezien (joekels!), maar zag geen manier om dit te doen. Klikt toen maar op "dat klopt niet"in de hoop dat ik dan een invoerscherm kreeg om dit te melden. Maar dat was niet zo. Dus niet lijkt het of ze ongelijk had. Hierbij wil ik dus de fout rechtzetten !
Lijkt me geen goed nieuws voor de vogels (en kikkers?) in mijn tuin. Dus ik peins wat te doen. Iemand een suggestie?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Weet dat ze alles eten (had zelf tamme ratten) en ook dat ze uitstekend kunnen klimmen! Dus al is eieren eten natuurlijk gedrag, ik vind het niet leuk wanneer ze alle nestjes leegroven. En evenmin dat ze enorme gaten in mijn kleine tuintje graven. Het betreft bovendien een paartje dat is gaan wonen onder een stapel houtblokken, dus over een jaar heb ik een hele familie die gegarandeerd een keer naar binnen loopt en daar van alles aanvreet.
Dus heb ik, met spijt in mijn hart, toch maar een man van de gemeente uitgenodigd...
Het zijn alleseters; dit lijstje en info staat op de site van de zoogdierenvereniging:
De bruine rat is een alleseter, die voornamelijk leeft van eiwit- en zetmeelrijk voedsel. Zo eet hij graan, zaden, slakken, larven, kikkers, jonge zoogdieren, vogeleieren en aas. Maar hij knaagt ook aan botten en producten zoals zeep en kaarsen. Kannibalisme komt voor, voornamelijk ten gevolge van een eiwittekort. De bruine rat neemt zijn voedsel vaak mee naar schuilplaatsen om het daar op te eten. Soms legt hij voedselvoorraden aan. Dit gebeurt voornamelijk door niet dominante ratten en zogende vrouwtjes.
Ik heb ze hier ook weleens gehad, maar nog nooit gezien dat ze kikkers of vogels pakten; van vogeleieren weet ik het niet als het in de nacht zou gebeuren. Maar ook dat is dan een natuurlijk gedrag....Het is nu eenmaal eten en gegeten worden in de natuur.
http://www.zoogdiervereniging.nl/bruine-rat-rattus-norvegicus