brandnetels
iedereen wil brandnetels uit zijn tuin weren, maar het zijn broedplaatsen voor drie soorten vlinders, o.a. de Atalanta en de Dagpauwoog. De brandnetels krijgen in deze droge zomer niet genoeg water waardoor ze niet geschikt meer zijn voor de vlinders. Mijn boodschap: Geef de brandnetels water en reserveer een hoekje van de tuin voor ze.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Niet iedereen, maar wel de meesten weren brandnetels uit de tuin.
En het is zeker een nuttige plant voor allerlei vlinders en andere insecten. zie hier.
Je kunt ze in een pot houden om zo te voorkomen dat ze enorm gaan uitbreiden, hoe nuttig ook Gelukkig vind ik ze ´in het wild´ nog op redelijk veel plaatsen.
Net als brandnetels hebben alle planten, struiken, bomen last van de giga droogte momenteel. Als je in de bermen kijkt zie je dat daar best nog veel inheemse planten staan die bloeien en het uithouden onder deze omstandigheden. Daar kunnen we wat van leren...Inheemse flora in je tuin is vooral ook voor onze insecten van groot belang omdat die daarop zijn toegerust.
Los van planten is het ook voor de vogels van groot belang dat je in tuin of op balkon waterschotels op een veilige plek zet en het water dagelijks ververst.Niet alleen belangrijk om te drinken maar ook om in te baden.
Ook de insecten en vlinders hebben het moeilijk omdat de planten door de droogte nauwelijks of niet nectar produceren. Zelf heb ik op een paar plaatsen overrijp fruit en meloenschillen, pruimen, kersen, perzik, sinaasapppel etc. op een paaraplekken in de tuin. Regelmatig besprenkel ik het met honingwater ( vloeibare honing in water opgelost) omdat het vrij snel uitdroogt.En dat werkt geweldig. Ik telde er zo 10 atalanta's op, gehakkelde aurelia, bonte zandoogjes, paar hoornaars, gedeukte gouden torren en nog zo wat. Je kunt het bijv. op een hoge kruk of tafeltje zetten.