Boom voor insektenkolonies?
Ha Dick(?)
Ik vond in september in Midden-Frankrijk op verschillende plekken op een boomstam een soort kolonies van insekten.
Voor ik aan de categorie "insekten" mijn vraag stel om welke insekten het gaat, kan jij mij vast vertellen om welke boomsoort het hier gaat? Misschien hebben zij er iets aan....

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Het is een Linde en daarbij horen Vuurwantsen. Op je foto lijken de insecten rood (al is het moeilijk te zien) dus deze wantsen zouden het kunnen zijn.
Tineke
Het lijkt er sterk op dat het een van de soorten Lindebomen ( Tilia spec.) is.
En dan zouden de (Lindenspitskop)-wantsen daar goed bij passen.
Ben benieuwd naar de insectenfoto's!
Zwarte populier is het zeker niet; de nervatuur van de bladeren verloopt anders, en ook de de bast en vruchten kloppen niet..... Maar welke boom het wel is weet ik zo ook niet.
Het overgenomen lijstje van insecten is hier ook niet van toepassing; voor zover ik het kan zien zouden het wantsen kunnen zijn.
Kijk eens even naar deze en deze foto's; is daar iets van herkenning?
Graag een paar goede foto's van de beestjes; die zouden dan onder Geleedpotigen geplaatst kunnen worden. Dat kan ook wel zonder dat we precies weten om welke boomsoort het gaat.
Op deze bomen komen volgende insecten voor o.a.: Appeltak, Populierenbladsteelmineermot, Hoornaarvlinder, Populierenpijlstaart, wapendrager,Wollige slawortelluis, Populiermineervlieg, Wilgenhoutvlinder en Horzelvlinder. Gr. Ingrid
Hallo Ben,
Op je tweede foto staat in elk geval geen bloesem, maar vruchten/zaden van na de bloei.
Ja, om insecten te determineren kan het heel erg helpen om de waardplant (in dit geval -boom) te determineren.
Ik ben op dit terrein niet thuis, dus misschien dat iemand anders zich meldt?
Groet, Minke.
En dit is hoe de bloesem van de boom eruit ziet.