Hallo,
Een mooi groot insect op de guldenroede.
'k Heb veel afbeeldingen bekeken van wespensoorten, o.a. knoop- en bladwespen, maar de details zijn niet exact hetzelfde.
Bijenwolf lijkt er meer op, maar ik weet niet of deze rugtekening (zie foto hieronder) klopt, wie weet het wel?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
'k Had me bij de andere (en zelfde) vraag ingeschreven voor reacties, omdat daar een extra foto bij staat...zie dus nu pas dat hier reacties bij staan.
Hartelijk dank Jeanette! ik ben er zo goed als zeker van dat wel het klopt.
En ja, de gulden roede is inderdaad een walhalla voor insecten, echt een feest! daar is zoveel op te zien, en voor wat betreft exoot: ik denk dat meer dan de helft van de planten hier hun oorsprong niet hebben.
Maar het is wel een woekerplant, dus in bedwang houden, monocultuur is ook in de tuin niet de bedoeling.
Vergat nog te vermelden dat de roodbruine vleugels, de oranje-gele kleurrand achter de ogen en de vrij brede kop, wel kenmerkend zijn voor deze soort.
Anders even navragen op het wespenforum van waarneming.nl.
Denk dat je wel goed zit hoor met Bijenwolf - Philanthus triangulum....maar ik ben bepaald geen expert . Kijk maar even hier.
Trouwens, dat is een populaire voedselplant die Canadese Guldenroede ( ja, exoot, ik weet het , maar dat is de buddelia ook...) waar je heel veel soorten op kunt vinden zoals vliegen, bijen, hommels, wespen en andere insecten.
Altijd leuk en interessant om er de tijd voor te nemen om te zien wat er allemaal op fourageert.
Werd twee keer geplaatst, zie andere vraag met extra foto.