Vanmiddag in de berm naast een fietspad op kamille aangetroffen. Fotoherkenningsysteem van waarneming komt met suggesties waar ik niet veel mee kan.
Zelf gaan zoeken bij schaduwantsen. Ik kwam uit bij de nimf van de alsemschaduwwants. Ik vraag me af, of dat juist is.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (15)
Laat je niet opjutten Tjerk; eitjes kun je vaak aan de onderkant van bladeren vinden.
Geniet vooral op je eigen manier; mijn enthousiasme ging een beetje op tilt.....en van Arp kun je altijd diepgravende reacties verwachten. Zo gaat hij nu eenmaal met de materie om.
Fijne, relaxte! zondag verder.
Soms duizelt het me een beetje door alle verwijzingen/links. Wat valt er veel te zien en te vinden. Ik sta nog maar aan het begin.
En wie weet vind ik op een keer wantseneitjes. Die ben ik nog niet tegen gekomen.
Op mijn manier beleef ik wel plezier aan wat ik zie en fotografeer.
Uitkweken is wel erg leuk hoor Tjerk!
Je kunt dan het beste beginnen met wantsen- en LHB-eitjes, is mijn ervaring en het is heel interessant om dat proces dan te volgen en te fotograferen.
Ken je de site met alle kweekprojecten van John Bouwmans? Echt fantastisch wat hij allemaal uitkweekt en fotografeert.
Ach jé - als ik de pagina vernieuw om nieuwe reacties te zien wordt m'n antwoord opnieuw verstuurd ... duh ...
Anyway: De nimf op je foto is een 5e stadium - die heeft bijna niks meer nodig. Zelfs als je zo eentje in een doosje stopt zonder voedsel is de kans groot dat'ie nog naar imago vervelt.
Maar waarom zou je'm uithongeren als het niet hoeft ;o) Wat bijna altijd "werkt" is gewoon een takje erbij van de plant waar je het beestje op gevonden hebt. Of een mengsel van de planten er dicht omheen.
Verder zijn er legio plekken om na te kunnen kijken wat de verschillende soorten tot zich nemen. Bijvoorbeeld de BRC Database of Insects and their Food Plants of de pagia met planten per wants en de pagina met wantsen per plant waar Axel Steiner info uit diverse boeken heeft samengevat. Verder geven sites als miridae.dk, britishbugs en waarneming ook vaak wel wat waardplant-info.
Overigens zijn de adulten van Lygus spp. ook niet altijd even makkelijk van foto op naam te brengen, dus vooral ook rustig het imago een paar dagen goed laten uitkleuren en nog eens fotograferen voordat je'm vrijlaat.
Een goed artikel voor de determinatie van Lygus-soorten is de dissertatie van Renat Aglyamzyanov (2006) getiteld "Revision der paläarktischen Arten der Gattung Lygus Hahn (Heteroptera, Miridae)". De PDF vind je tegenwoordig hier.
Dat is ook gelinkt in de soortinfo van Lygus spec. op waarneming die Thijs de Graaf ons geschonken heeft, maar de link daar is dood. Ik ga straks even kijken of ik er nog bij kan om dat te corrigeren.
Succes!
Arp
Hoi Tjerk, dank voor je antwoord. Als jij momenteel de site wel krijgt en ik een foutmelding, dan is er dus iets vreemds aan de hand. Al een paar maanden raadpleeg ik miridae.dk alleen nog via de wayback machine omdat ik dacht dat'ie dood was. Dan vermoed ik dat om de één of andere reden mijn IP-adres wordt geblokkeerd daar. Dat ga ik dan maar eens uitzoeken...
Jouw nimf lijkt goed op de nimfen van gemellatus, maar ook net zo goed op de nimfen van bijvoorbeeld rugulipennis en wagneri - dat is een beetje het probleem dus (er zit ook behoorlijk wat individuele variatie in). Ik maak me nog steed sterk dat de nimfen van pratensis en maritimus wat beter te herkennen zijn, maar Berend houdt het voorlopig nog op "niet te doen". Uitkweken dus :o)
Groets!
Arp
Ik buig deemoedig het hoofd. Het blijft dus Lygus spec.
Voor uitkweken moet je het exemplaar wel meenemen, van eten voorzien (hoe/wat) en geduld hebben. Misschien moet ik het gewoon een keer proberen.
Hoi Tjerk, dank voor je antwoord. Als jij momenteel de site wel krijgt en ik een foutmelding, dan is er dus iets vreemds aan de hand. Al een paar maanden raadpleeg ik miridae.dk alleen nog via de wayback machine omdat ik dacht dat'ie dood was. Dan vermoed ik dat om de één of andere reden mijn IP-adres wordt geblokkeerd daar. Dat ga ik dan maar eens uitzoeken...
Jouw nimf lijkt goed op de nimfen van gemellatus, maar ook net zo goed op de nimfen van bijvoorbeeld rugulipennis en wagneri - dat is een beetje het probleem dus (er zit ook behoorlijk wat individuele variatie in). Ik maak me nog steed sterk dat de nimfen van pratensis en maritimus wat beter te herkennen zijn, maar Berend houdt het voorlopig nog op "niet te doen". Uitkweken dus :o)
Groets!
Arp
Zie ook hier Tjerk en de reactie van Berend op deze.
Als ik op "nimfer" kijk bij Lygus gemellatus vind ik de overeenkomst met mijn nimf best groot. Maar ik begreep van Jeanette dat nimfen van Lygus-soorten niet te determineren zijn.
Vriendelijke groet,
Tjerk