100.000 ha bos erbij zou CO2 terugdringen
Vandaag op het nieuws;
Staatsbosbeheer wil 100.000 ha meer bos aanplanten in geheel Nederland om de uitstoot van CO2 tegen te gaan.
als Flevolander zien we andere dingen. Vele hectares betrekkelijk jong bos gaan niet als hout weg, maar als chips voor energie centrales.
Dit lijkt me niet CO2 verminderend, maar bij de verbranding komt juist CO2 vrij.
Hoe denken lezers van V V hiervan, of zit ik verkeerd?
Staatsbosbeheer wil 100.000 ha meer bos aanplanten in geheel Nederland om de uitstoot van CO2 tegen te gaan.
als Flevolander zien we andere dingen. Vele hectares betrekkelijk jong bos gaan niet als hout weg, maar als chips voor energie centrales.
Dit lijkt me niet CO2 verminderend, maar bij de verbranding komt juist CO2 vrij.
Hoe denken lezers van V V hiervan, of zit ik verkeerd?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Als ze weer eens aan het slopen zijn zie ik dezelfde euro tekens voor me.
Vanmiddag weer, snoeien met de maai balk, blij dat mijn vadertje dit niet meer mee maakt. Een bos uitdunnen... ja..... kaalslag... nee.
Misschien krijg jij je nieuwe aanplant bij Bingelrade wel terug, zou toch leuk zijn.
Wij kregen ter compensatie van Maasvlakte 2 een nieuw natuurgebied, helaas was er voor bomen geen geld meer. Waar eens het goudgeel graan...... groeien nu de distels. Misschien krijgen wij ook wel een echt bos, geen populieren a.u.b.
Groetjes en maak je niet boos, verwonder je slechts.
Als ik het goed heb begrepen moeten er dus geen Houtchips van gemaakt worden om het meeste CO2 te kunnen binden. Waarom doet Staatsbosbeheer dan overal nu die chips van maken nu in Flevolandse bossen. Mogelijk alleen omdat er euro tekens in hun ogen staan. Want niet alleen de bomen worden verhakseld, ook al de flora en fauna eromheen. Kleinere dieren worden verhakseld en voor grote dieren die weg kunnen komen wordt het gehele leefgebied verpest. Met hierna de bodemfrees erdoor ook het microklimaat. Ik vind dit kortzichtig en dom. Selectief bomen voor planken e.d. vellen geeft meer stabiliteit in het gehele bos en wordt er minder verprutst met wat er nu gaande is, nl. verwoesten van Nederlandse bossen voor €€€.
In 2013 worden bij Waander bos in Bingelrade, de monumentale oude bomen, uit het bos gehaald, om een andere reden.
Wij zagen de rijkdom van het bos verdwijnen, men wist kennelijk niets van de 3 soorten zeldzame kevers die er voorkwamen.
Dit oeroude bos, landschap is beeldbepalend op de 'Feldbiss', en goed voor Co2 opslag. Er zou nieuwe aanplant van bos volgen.
Ondanks mooie beloftes, we zitten er nog steeds op te wachten!
Ik denk vaak dat ik nog uit het oer tijdperk stam.
Maar SSB is er nog niet met dit plan, gisteravond was er op RTV noord een discussie over, er is net een besluit open landschap.
Natuurbehoud zou ook nog niets weten.