Schimmels

wat is dit voor paddestoel?

Deze kleine paddestoel (op Zuid- Limburgse grond) stond vanmiddag in de tuin. Hij is licht blauwgroenig van kleur, op de foto komt de kleur niet zo goed uit. Zag er qua kleur giftig uit. Ik heb dit paddestoeltje nog niet eerder in de tuin gezien. Er staat er ook maar eentje van. Wat zou dit kunnen z...

PLASMODIUM 2de foto?

Hierbij nog een close-up van de grote witte/roze wolk, waarbij bij het inzoomen goed te zien is dat er zich witte bolletjes op een steeltje vormen.

vr. groet Margriet

Plasmodium of anders?

Deze grote witte/roze wolk kwam ik tegen op Landgoed Caprera,

Geen idee wat dit is?

bij de volgende foto kun je goed zien ( bij inzoomen) dat er zich kleine bolletjes op een steeltje vormen.

Graag hierop een antwoord,

vr. groet Margriet

welke zwam?

Deze zwam trof ik in de Kaapse bossen bij Doorn aan. Hij groeit op een dode berkenstam. De kenners zullen mij ongetwijfeld aan de naam kunnen helpen. De zwam is plm 30cm in doorsnee.

Zeg het maar!!

Enkele paddenstoelen welke ik vanmiddag gespot heb.
Denk bij foto 1 aan schelpzwam.
Foto 2 zou elfenbank kunnen zijn.
Foto 3 denk ik aan een inktzwam, maar kan deze echt niet vinden in de paddenstoelen gids.

Schimmel

Op de lemelerberg vond ik deze Grote oranje bekerzwam (volgens mij).
Hij wordt zo te zien aangetast door een andere schimmel. Iemand een idee welke soort dit doet ?

Over Schimmels

Tot de schimmels behoren zowel meercellige organismen zoals zwammen maar ook eencellige zoals gisten. De paddenstoel zelf is de vrucht van de schimmel en onder de grond vind je een netwerk van lange, vertakte draden, het mycelium. Schimmels zijn overal te vinden, als sporen in de lucht, in je eten of lichaam of gewoon als vliegenzwam in het bos.