Geleedpotigen

Wie weet wat dit voor een mooi insect is?

De foto is genomen in juli in Limburg op de Sint-Pietersberg.Ik was bezig met het fotograferen van een rups die aan het verpoppen was, toen ik dit voor de lens kreeg. Ik vind het heel erg mooi, maar weet niet zo goed waar ik moet zoeken. Ik heb al wel wat insectenboeken doorgekeken maar daar heb ik ...

Welk dier is dit?

Ik begin steeds meer kleine dieren te zien op mijn tochten. Maar soms is het toch echt een raadsel wát ik nu weer heb gevangen op mijn foto's. Zo ook dit diertje. De foto is genomen in de Kampina op 22 juli 2017. Wie kan me helpen?

Bijenwolf?

Hallo,Een mooi groot insect op de guldenroede.'k Heb veel afbeeldingen bekeken van wespensoorten, o.a. knoop- en bladwespen, maar de details zijn niet exact hetzelfde.Bijenwolf lijkt er meer op, maar ik weet niet of deze rugtekening (zie foto hieronder) klopt, wie weet het wel? ...

Bijenwolf?

Hallo,Een mooi groot insect op de guldenroede.'k Heb veel afbeeldingen bekeken van wespensoorten, o.a. knoop- en bladwespen, maar de details zijn niet exact hetzelfde.Bijenwolf lijkt er meer op, maar ik weet niet of deze rugtekening (zie foto hieronder) klopt, wie weet het wel? ...

levenscyclus blokhoofdwesp

Bij een afgezaagde stam van een sering trof ik laatst veel fijne houtsnippers aan. Van 8 t/m 16 juli kon ik de activiteiten van een blokhoofdwesp volgen. In die periode kwam veel boorsel/ knaagsel uit het gat en werden er veel insecten, vooral zweefvliegen ingevlogen om de cellen te vullen voor het ...

Onbekende vlinder

Deze mooie vlinder trof ik aan in de tuin in Eibergen op dinsdag 1 augustus j.l. rond het middaguur. Kan iemand mij vertellen of deze vlinder een soort is die vaker in Nederland voorkomt en hoe deze prachtige vlinder heet?

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.